USAHA seorang bapa yang sedang melawan penyakit kanser pasti menyentuh perasaan sesiapa sahaja apabila beliau sentiasa merakamkan detik indah bersama anaknya yang berusia lapan bulan.

Darren Mullery penghidap kanser pankreas sedaya upaya sedang melawan penyakitnya apabila beliau dinasihatkan supaya berhenti mengambil sebarang ubat.

“Saya merakam semua detik indah bersama Noelle supaya dia boleh melihat bagaimana saya melawan penyakit ini selepas kematian saya. Hanya rakaman video ini yang saya tinggalkan untuk diwarisi,” katanya.

Di sebalik kecekalan itu, beliau juga sedaya upaya berjuang untuk meneruskan kehidupan dam memaksimumkan masa mereka bersama-sama.

Darren disahkan menghidap kanser pankreas pada malam ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-39 pada Ogos lalu.

Ketika itu, isterinya Danielle sedang sarat mengandung empat bulan dan merupakan cahaya mata mereka yang pertama.

“Ketika mengetahui berita itu, saya hampir putus asa. Ketika itu doktor mengesahkan kanser saya berada pada tahap kritikal dan tidak boleh diubati. Saya juga dinasihatkan supaya tidak mengambil sebarang ubat kerana platelet yang begitu rendah,” katanya.

Pada 12 Disember tahun lalu, Danielle selamat melahirkan anak kami dan ia menjadi penyuntik semangat untuk saya teruskan kehidupan.

Kini, Mullery banyak menghabiskan masa di hospital bersama isteri dan anaknya kerana keadaan beliau semakin parah.

“Saya tidak tahu berapa lama saya boleh bertahan tetapi jangkaan doktor meleset apabila sehingga kini saya masih bernyawa,” katanya menurut DailyMail.

Kisah perjuangan kanser beliau terus mendapat liputan media dan dijadikan drama muzikal oleh pengarah Oliver Hurley berjudul ‘Eye of the Tiger’ dan ditayangkan ketika pementasan di Siamsa Tire National Folk Theatre (SUN).

Kisah hidup beliau juga menjadi viral di laman YouTube berjudul ‘Fighting Cancer Darren’s Way’ dan mendapat pujian ramai.