Pages

Saturday, May 3, 2014

Permata biru termahal di dunia


Cincin batu nilam Kashmir mencatat jualan lelong sebanyak RM16.32 juta, sekali gus muncul sebagai berlian biru termahal dunia. - AGENSI
NEW YORK 2 Mei - Sebutir cincin bertatahkan nilam, mencatat rekod sebagai permata biru paling mahal di dunia apabila berjaya dilelong hampir AS$5.1 juta (RM16.32 juta) pada satu jualan lelong di sini, kelmarin.
Menurut Ketua Jabatan Barangan Kemas Firma Lelong Sotheby’s, Gary Schuler, hasil jualan lelong itu akan diserahkan kepada badan-badan amal.
“Batu nilam Kashmir seberat 28.18 karat itu dikelilingi berlian-berlian kecil rekaan syarikat Oscar Heyman & Brothers. Dengan kualiti yang tiada tandingan serta warnanya yang menawan, tidak hairanlah permata itu boleh mencatat jualan tinggi," katanya dalam satu kenyataan.
Laman web Forbes melaporkan, cincin yang dihiasi permata biru itu merupakan antara berlian berwarna yang dilelong pada jualan lelong Magnificent Jewels anjuran Sotheby’s, kelmarin yang mencatat jualan lelong keseluruhan berjumlah AS$44.3 juta (RM141.76 juta).
Schuler berkata, kutipan memberangsangkan itu menggambarkan minat pengumpul-pengumpul barangan kemas yang semakin meningkat terhadap kualiti batu permata.
Walaupun batu nilam Kashmir itu mencatat rekod sebagai batu nilam termahal dunia di dunia, namun permata tersebut berada di tangga kedua daripada segi nilai jualan lelong kelmarin, yang diungguli sebentuk cincin dihiasi berlian merah jambu dikenali sebagai VS2.
VS2 seberat 15.23 karat mencatat rekod jualan tertinggi sebanyak AS$6.1 juta ((RM19.52 juta) pada jualan lelong itu.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140503/lu_10/Permata-biru-termahal-di-dunia#ixzz30bIIIU3e
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 comment:

pak rambli di medan said...
This comment has been removed by a blog administrator.