Pages

Friday, May 23, 2014

2,000 kereta api ditempah tidak muat masuki stesen


Gambar fail bertarikh 29 April lalu, menunjukkan kereta api laju baharu ditempah Syarikat Kereta Api Nasional Perancis, semasa majlis pengenalan di stesen Vaugirard di Paris. - AFP
PARIS 22 Mei - Syarikat Kereta api Nasional Perancis (SNCF) dikritik hebat atas kesilapan menempah 2,000 kereta api elektrik laju yang terlalu besar untuk beroperasi di kebanyakan stesen di negara ini.
Menurut laporan portal berita Mirror.co.uk, kesilapan tersebut berlaku apabila syarikat Rangkaian Kereta Api Perancis (RFF) memberi bentuk platform yang dibina kurang daripada 30 tahun lalu kepada SNCF, sedangkan kebanyakan stesen kereta api di negara ini dibina lebih 50 tahun lalu.
Maklumat yang salah itu menyebabkan SNCF keliru untuk mengira perbezaan saiz lebar antara kedua-dua platform yang mempunyai saiz lebar yang berlainan.
Jurucakap RFF, Christophe Piednoe berkata, masalah tersebut dikesan selepas pembelian dibuat dan pihaknya memohon maaf atas kesilapan berkenaan.
Kesilapan itu, sekali gus meningkatkan lagi kos untuk kerja-kerja membesarkan kira-kira 1,200 platform stesen kereta api bagi membolehkan semua unit kereta api yang ditempah beroperasi
Sebanyak 65 juta pound (RM351 juta pound) telah digunakan untuk kerja pembinaan di beberapa buah stesen tetapi masih terdapat beratus-ratus kemudahan yang perlu diubah suai.
Sementara itu, Menteri Pengangkutan Perancis, Frederic Cuvillier menyalahkan ‘sistem kereta api yang tidak masuk akal’ sebagai punca masalah terbabit.
Apabila operator kereta api (RFF) dipisahkan daripada pengguna (SNCF), masalah ini yang akan timbul," katanya merujuk kepada keputusan kerajaan pada 1997 untuk memisahkan perkhidmatan itu kepada dua syarikat terbabit.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140523/lu_06/2000-kereta-api-ditempah-tidak-muat-masuki-stesen#ixzz32UNsSV00
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: