Pages

Friday, May 2, 2014

100 buah kereta ‘bergerak sendiri’ diuji di jalan raya


Kereta bergerak sendiri Volvo akan membolehkan pemandunya melakukan perkara lain ketika dalam perjalanan ke destinasi. - AGENSI
STOCKHOLM 1 Mei - Pembuat kereta Sweden, Volvo memperkenalkan kereta yang mampu bergerak sendiri dalam pelbagai keadaan jalan raya.
Laman web berita Yahoo! melaporkan, sebanyak 100 buah kereta yang diperkenalkan di bawah projek Drive Me itu kini sedang menjalani ujian peringkat pertama di sekitar bandar Gothenburg.
Pakar Teknikal Volvo Car Group, Erik Coelingh berkata, kereta yang diuji tersebut dilihat mampu memandu sendiri mengikut laluan yang ditetapkan, mengadaptasi kelajuan dan keadaan trafik persekitaran.
"Projek ini merupakan satu langkah ke arah penggunaan teknologi pemanduan automatik Volvo yang bertujuan membenarkan sesebuah kereta bergerak sendiri tanpa dikendali pemandu," katanya.
Projek Drive Me itu merupakan usaha sama antara Volvo, Pentadbiran Pengangkutan Sweden, Agensi Pengangkutan Sweden, Taman Sainstifik Lindholmen dan bandar Gothenburg.
Ujian itu menandakan langkah terbaharu ke arah pembangunan kereta bergerak sendiri yang dijangka dihasilkan menjelang 2020.
Pada awal tahun ini, Volvo mengumumkan projek inovasi melibatkan pemasangan magnet di jalan raya untuk membantu kereta bergerak sendiri menentukan kedudukannya dan tidak melanggar antara satu sama lain selain terbabas.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140502/lu_08/100-buah-kereta-bergerak-sendiri-diuji-di-jalan-raya#ixzz30VUdo7BA
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: