Pages

Friday, April 11, 2014

22 cedera ditikam


Murrysville, (Philadelphia): Seorang pelajar berusia 16 tahun yang membawa dua pisau mengamuk di sebuah sekolah menengah di Pittsburgh, mencederakan 22 pelajar lain sebelum berjaya ditahan oleh seorang penolong guru besar.
Penyerang terbabit, berjalan di dewan Wilayah Sekolah Franklin di Murrysville, menikam mangsa di badan dan mencalarkan tangan serta muka mereka kata pelajar dan pegawai. 
Beberapa mangsa yang cedera dibawa ke hospital berdekatan dan disenaraikan dalam keadaan kritikal. 

Alex Hribal, 16 tahun, pelajar tahun dua sekolah menengah itu ditahan, kata Kapten Rob Liermann dari Jabatan Polis Murrysville.
Foto
HRIBAL

“Dia akan didakwa sebagai pesalah dewasa dan menghadapi empat pertuduhan cubaan membunuh serta 21 kes menyerang,” kata Liebermann.

Menurutnya, pelajar berkenaan juga diarah menjalani perbicaraan awal dalam masa tujuh hingga 10 hari. 

Pelajar sekolah menyifatkan situasi ketika itu mencemaskan dengan pihak sekolah bertindak serta-merta memindahkan pelajar selepas loceng kecemasan dibunyikan. 

“Dia melakukan perbuatan itu dengan senyap pada awalnya dan tiada siapa tahu mengenainya,” kata pelajar tahun 1, Josh Frank. 

“Kami mendengar seorang pelajar perempuan menjerit ‘pembunuhan’. Kemudian kelihatan dua pelajar berlari ke dewan dan kami mengikut mereka keluar dari sekolah,” katanya. 

Penyerang yang dianggap oleh seorang rakan sekelas sebagai pendiam, mula menikam pelajar lain sambil berjalan ke arah beberapa bilik darjah di sekolah di Murrysville, 32 kilometer ke timur Pittsburgh, kata pegawai. 

“Penolong Guru Besar, Sam King berjaya menahannya yang ketika itu bersenjatakan pisau sepanjang 20 hingga 25 sentimeter. 

“Seorang pegawai keselamatan menggarinya dengan dibantu oleh King,” kata ketua polis Murrysville, Thomas Seefeld.-AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/11

No comments: