Pages

Wednesday, February 19, 2014

Lukisan panel cecah RM2.85 juta


Lukisan panel antik China yang dimiliki seorang warga emas warga Britain menerima bidaan sebanyak 516,000 pound (RN2.84 juta) di England, baru-baru ini.- AGENSI
LONDON 18 Feb. - Anak-anak pemilik empat lukisan panel tidak menyangka barangan antik yang ditemui di rumah bapa mereka boleh mencecah harga lebih setengah juta pound dalam satu jualan lelong di Dorset, South West England, baru-baru ini.
Lukisan porselin yang menggambarkan empat musim di kawasan pergunungan tersebut dijual oleh anak-anak seorang duda itu selepas bapa mereka dimasukkan ke sebuah rumah penjagaan orang tua.
Dua daripada lukisan tersebut ditemui digantung di rumah duda tersebut, manakala dua lagi disimpan di bawah katil.
Lukisan itu dibeli oleh lelaki tersebut di Hong Kong semasa dia melawat wilayah tersebut kira-kira 50 tahun lalu.
Selepas seorang penilai barangan, Richard Bromell dihubungi dan dia hanya mampu menganggarkan lukisan-lukisan tersebut bernilai antara 200 pound dan 300 pound (RM1,103 dan RM1,654) sahaja.
“Lukisan-lukisan tersebut tidak mempunyai tarikan estetika dan tidak ramai penjual barangan antik menunjukkan minat,’’ kata Bromell.
Bagaimanapun, apabila jualan lelong diadakan oleh Charterhouse Auctioneers of Sherborne di Dorset, seorang pembeli dari Shanghai, China membeli lukisan tersebut dengan bidaan 516,000 pound (RM2.85 juta). - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140219/lu_07/Lukisan-panel-cecah-RM285-juta#ixzz2thz6R0Zw
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: