Pages

Friday, January 10, 2014

Wanita berpurdah dipenjara, didenda

Wanita berpurdah dipenjara, didenda10 Januari 2014
Selain Perancis, Belgium juga antara negara mengenakan denda terhadap wanita yang memakai purdah di tempat awam. Foto: Reuters

VERSAILLES - PERANCIS. Gara-gara memakai purdah di tempat awam, seorang wanita dijatuhi hukuman penjara sebulan dan didenda 150 euro (RM700) oleh mahkamah di Perancis, kelmarin.

Cassandra Belin, 20, turut didakwa bersalah kerana mengeluarkan kata-kata kesat terhadap tiga anggota polis ketika  diberkas pada Julai 2013.

Sebelum keputusan dibuat, peguam defendan, Philippe Bataille berhujah bahawa larangan memakai purdah merupakan satu bentuk sekatan kebebasan beragama dan beliau turut menuntut larangan tersebut ditarik balik, namun ditolak oleh mahkamah.

"Saya akan mengemukakan rayuan bagi meneruskan perjuangan memastikan larangan memakai purdah itu dibatalkan di negara ini," tegasnya yang dipetik Al-Arabiya

Difahamkan, larangan tersebut dikuatkuasakan kerajaan Perancis kononnya atas faktor keselamatan, namun beberapa pengkritik melihat tindakan itu sebenarnya bermotifkan Islamofobia yang bertujuan menyasarkan orang Islam di negara terbabit.

No comments: