Pages

Thursday, January 23, 2014

Ikan Unik 100 Peratus Tubuh Badannya Lutsinar di Temui.


" Kami tidak tahu itu apa dan tidak pernah melihat seperti ini sebelumnya , " kata Stewart lagi yang kemudian mengambil gambarnya . Dari  penemuan aneh ikan itu mengundang topik hangat di internet .



" Aku berfikir sama ada perlu menangkapnya , tapi rasa ingin tahu lebih kuat sehingga aku memutuskan melihatnya lebih dekat , " kata Stewart . " Rasanya bersisik dan tidak lembik , hampir seperti jeli , dan anda tidak boleh melihat apa - apa di dalamnya selain gumpalan kecil oren .


  Dunia selalu penuh kejutan , termasuk kekayaan ikannya di lautan . Baru - baru ini ada pemancing dikejutkan mencari ikan yang seluruh tubuhnya bagaikan plastik .

Ikan unik itu mempunyai nama Salpa Maggiore dan memang sangat jarang dijumpai . Pemancing berasal dari  New Zealand yang menangkapnya sedang berenang di permukaan laut . Saat itu Stewart Fraser sedang memancing dengan anaknya di 43 km sebelah utara Pulau Utara Karikari Peninsula dan mengiranya sebagai udang .



Sedangkan Deborah Cracknell dari Akuarium Nasional di Plymouth yakin ikan itu Salpa Maggiore atau Salpa maxima . Ikan itu memang jarang di temui dan lebih banyak hidup di Lautan Selatan atau laut bersuhu sejuk . Mereka makan fitoplankton dari lapisan atas yang diterangi  cahaya matahari  .
sumber







No comments: