Pages

Monday, December 16, 2013

Diikat, disebat akibat ponteng sekolah

Nanchong: Seorang kanak-kanak berusia lapan tahun diikat oleh bapanya pada sebatang pokok sebelum disebat dengan kayu di depan orang ramai.
Kanak-kanak berkenaan dihukum demikian selepas ditangkap oleh bapanya kerana tidak ke sekolah walaupun diberi wang belanja kira-kira RM50. 
Si bapa mengesyaki perbuatan anaknya itu selepas dia pulang lewat minggu ini.
Selepas memandu mengeliling bandar Nanchong di Sichuan, wilayah di barat daya China, lelaki itu menemui anaknya berhampiran sebuah pasar. 
Foto
KANAK-kanak yang dipukul bapanya kerana ponteng sekolah.
Dia menangkap anaknya lalu mengikat murid itu pada sebatang pokok sebelum menanggalkan seluarnya dan menyebat punggungnya dengan kayu tanpa mempedulikan cuaca sejuk dan orang ramai yang lalu lintas di kawasan berkenaan. 
Walaupun terdapat undang-undang di China yang menghalang penderaan melampau terhadap kanak-kanak, tindakan lelaki itu masih dibenarkan kerana wujud undang-undang lain yang membolehkan pihak berkuasa mengarahkan ibu bapa melaksanakan disiplin ketat ke atas anak mereka sekiranya mereka didapati melakukan kesalahan serius.

Menurut lelaki itu, anaknya tidak hadir ke sekolah beberapa hari tanpa pengetahuannya dan kanak-kanak itu tidak pulang tepat pada waktunya sehari sebelum dia memukulnya.

Keesokannya, dia menemui anaknya berkeliaran di jalan raya. Kanak-kanak itu cuba lari tetapi ditangkap bapanya. - Agensi

No comments: