Pages

Thursday, November 21, 2013

Tidur sebelah mayat suami


Brussel: Seorang wanita rela tidur bersebelahan mayat suaminya selama hampir setahun kerana mendakwa terlalu sedih dan hilang semangat untuk meneruskan hidup.

Mayat Marcel H, 79, dibiarkan terbaring di apartmen pasangan itu di Brussel, manakala isterinya yang berusia 69 tahun setia menunggu tanpa mempedulikan bau busuk dan keadaan mayat yang mereput.


Marcel dikatakan mati akibat serangan penyakit lelah pada November tahun lalu, tetapi kematiannya tidak dilaporkan. Disebabkan jiran tetangga tidak pernah mengadu mengenai sesuatu yang luar biasa, mayat itu hanya ditemui selepas pemilik kediaman berkenaan menyedari pasangan terbabit tidak membayar sewa sejak tahun lalu.



Dia kemudian membuat laporan kepada pihak berkuasa. Apabila anggota polis memasuki apartmen berkenaan, mereka terkejut kerana menemui mayat lelaki warga tua itu di atas katil.


Ahli patalogi di Pusat Forensik Liege, Philippe Boxho berkata, mayat manusia boleh terawet dalam persekitaran kering dan hangat. “Ia mengambil masa sekurang-kurangnya seminggu untuk mayat itu terawet.


“Walaupun bau mayat yang mulai reput agak busuk, kebanyakan orang menganggapnya sama seperti bau sampah dan apabila mayat semakin reput, bau busuk kian berkurangan,” katanya dalam satu kenyataan. - Agensi

No comments: