Pages

Monday, October 21, 2013

Google Earth jejak kampung halaman


Bhopal: Dengan hanya menggunakan daya ingatan dan bantuan Google Earth seorang lelaki menemui semula keluarganya selepas dia terpisah daripada mereka lebih suku abad lalu.

Saroo Brierley yang kini menjadi ahli perniagaan Australia, menghasilkan sebuah buku perjalanannya mencari keluarga kandungnya dan membuat filem pendek dimuat naik di YouTube.
Menurut Saroo, 31, ketika kecil dia sering menghantar abangnya Guddu, menaiki kereta api dari kampung mereka di Khandwa, Madhya Pradesh.

Pada satu hari, katanya, dia merayu untuk mengikut Guddu menaiki kereta api, tetapi permintaan itu ditolak abangnya.


Namun, Saroo nekad melompat naik ke satu daripada koc kereta api yang ada di stesen berkenaan tanpa mengetahui ia menuju ke destinasi berbeza daripada Guddu.


Perbuatan Saroo itu menyebabkan dia dibawa 100 kilometer dari kampung asalnya dan selepas gagal mencari jalan pulang, dia diserahkan orang ramai kepada pihak berkuasa.

Kegagalan Saroo mengingati maklumat mengenai tempat tinggal serta ibu bapanya menyebabkan dia dijadikan anak angkat satu keluarga berasal dari Tasmania, Australia.

Selepas 25 tahun berlalu dia berusaha mencari keluarga asalnya menggunakan Google Earth dan daya ingatannya untuk kembali menemui keluarga.

“Saya hanya menggunakan peta fikiran untuk membawa saya kembali ke kampung asal di India dan menggabungkan memori itu dengan kemudahan Google Earth,” katanya.

Saroo kemudian mula mengesan kedudukan kampungnya di India dengan bantuan imej dari Google Earth.

Ternyata cubaan Saroo itu berjaya menemukan dia dengan keluarganya. - Agensi

No comments: