Pages

Monday, October 7, 2013

Dipaksa gugur kandungan

Dipaksa gugur kandunganLiu bersama baldi mengandungi janin di hospital.

SHANDONG - REPUBLIK CHINA. Sekumpulan pegawai Suruhanjaya Perancangan Keluarga bertindak kejam apabila memaksa seorang wanita menggugurkan kandungannya berusia enam bulan di daerah Fangza, wilayah Weifang.

Menurut laporan Daily Mail, tindakan itu dilakukan selepas pihak terbabit mendapati pasangan Liu Xinwen, 33, dan suaminya Zhou Guoqiang melanggar dasar kerajaan Republik China yang menggariskan sebuah keluarga hanya dibenarkan mempunyai seorang anak sahaja.

Zhou berkata, kumpulan pegawai itu menyerbu ke rumahnya pada jam 4 pagi lalu membawa isterinya ke lokasi tidak diketahui.

“Mereka mengheret isteri saya keluar rumah tanpa dimaklumkan ke mana. Selepas lima jam, saya diberitahu isteri berada di Hospital Rakyat Fangzi.

Malangnya, ketika tiba di hospital, dia telah diberi suntikan pelali dan bayi dalam kandungannya meninggal dunia,” katanya.

Menurutnya, pihak hospital kemudiannya meletakkan janin anak tersebut ke dalam baldi bersebelahan isterinya yang masih separuh sedar.

“Pihak hospital memaksa kami menandatangani surat persetujuan pengguguran. Jika ingkar, mereka akan menahan saya tanpa dibicarakan,” katanya. 

No comments: