Pages

Wednesday, September 25, 2013

Tumpang pesawat ke 50 negeri

Foto
AMANDA bakal menamatkan misinya mengembara ke 50 negeri di Amerika Syarikat tidak lama lagi.
New York: Kisah Amanda Nolan mungkin kedengaran kurang wajar pada mulanya. Dia cuba untuk menumpang kereta orang untuk mengembara ke seluruh Amerika Syarikat.
Bagaimanapun, sebaliknya Amanda membuat perjalanan ke 50 negeri di AS dengan menumpang pesawat peribadi orang lain. Amanda seorang penulis kembara memulakan perjalanannya Julai tahun lalu dan masih mempunyai lapan lagi negeri untuk dikunjungi sebelum menyelesaikan perjalanan yang luar biasa itu.

Dia menulis setiap perjalanannya dalam blok Jet Hiking dan laman sosial Facebooknya. Dalam wawancaranya bersama Daily Mail baru-baru ini, Amanda memberitahu sebagai penulis kembara, dia sudah ke serata dunia tetapi belum mengunjungi semua negeri di negaranya sendiri.
“Saya mahu merasai pengalaman di negara sendiri dengan cara yang unik dan mula memikirkan mengenai hal itu,” katanya.

Secara rasmi dia bakal mengunjungi semua 50 negeri sebaik saja menumpang untuk terbang ke Alaska, Hawaii, Utah, Kansas, Oklahoma, Missouri, Illinois dan Indiana. Kebanyakan negeri dalam senarai itu berjiran antara satu sama lain, jadi mungkin wajar untuknya menyelesaikan misi itu tidak lama lagi.

Namun, ternyata perjalanannya jauh lebih sukar daripada dibayangkan.

“Saya menghabiskan berjam-jam lamanya menghubungi orang ramai.

“Saya akan ke lapangan terbang dan memberitahu orang apa yang saya lakukan dan menunggu lama. Ada kala saya terpaksa menunggu selama berhari-hari sebelum dapat bertemu orang yang menuju ke destinasi yang sama,” katanya.
Malah, dia juga pernah kehabisan wang, melakukan kerja sambilan di beberapa 250 bandar yang dikunjunginya hingga dapat mengumpul wang untuk menyambung perjalanan seterusnya. - Agensi

No comments: