Pages

Monday, September 30, 2013

Teknik celup kain 500 tahun diancam kepupusan



DUA orangpekerjamemegangsehelai kain denganrekaan'Pengantinlelaki danperempuan'yang sudahsiapdicelup.


KANO, Nigeria - Teknik mencelup warna kain kapas yang diwarisi sejak 500 tahun lalu oleh sekumpulan pengusaha kain di utara Nigeria kini diancam kepupusan.
Di sebuah pusat mencelup kain di sini, pewarna yang diperbuat daripada bancuhan nila, abu dan tawas diperam selama sekurang-kurangnya sebulan sebelum boleh digunakan. Bancuhan itu menelan kos sebanyak AS$300 (RM967) dan dianggap tidak kos efektif.
Pusat mencelup kain yang dikenali sebagai Kofar Mata itu dibina pada tahun 1498 oleh nenek moyang pemilik perniagaan tersebut sekarang.
Ia kekal menjadi pengeluar kain tradisional terakhir yang ada di bandar ini, walaupun jumlah pengeluarannya semakin menurun.
"Berpegang kepada teknik lama merupakan rahsia kenapa kami mampu bertahan hingga ke hari ini. Namun, bersifat konservatif ada cabarannya," kata salah seorang pengusaha, Yusuf Sa'id.
Komitmen segelintir pengusaha kain membolehkan warisan itu terus hidup di sebalik perkembangan semasa Nigeria yang memberi impak negatif kepada industri tekstil di sini.
Kos operasi yang tinggi, ditambah dengan kebanjiran fabrik dari luar negara terutama China yang murah telah memaksa kira-kira 20 kilang tekstil tradisional di Kano ditutup sejak dua dekad lalu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0930&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2gJo1zPbc 
Hakcipta terpelihara 

No comments: