Pages

Tuesday, September 17, 2013

Gunung Sinabung meletus, 6,000 penduduk larikan diri



PENDUDUK tidur di sebuah pusat pemindahan di daerah Karo semalam.- AFP


KARO - Hampir 6,000 orang meninggalkan kediaman mereka di Pulau Sumatera susulan letusan kuat gunung berapi pada hujung minggu lalu, kata beberapa pegawai.
Gunung Sinabung di daerah ini, dalam wilayah Sumatera Utara meletus sebelum subuh kelmarin dengan menghamburkan batu dan abu panas yang menimpa beberapa buah kampung di sekitarnya.
"Angka perpindahan meningkat kepada 5,956 orang," kata jurucakap agensi pengurusan bencana kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho.
Katanya, kebanyakan mangsa tinggal dalam lingkungan 3 kilometer di sekitar gunung berapi itu.
Ketua agensi pengurusan bencana Sumatera Utara, Asren Nasution berkata, para penduduk kini berlindung di beberapa buah gereja, masjid dan pejabat kerajaan.
Dalam pada itu, seorang pakar gunung berapi tempatan, Hendra Gunawan memberitahu, Gunung Sinabung masih mengeluarkan asap tebal semalam tetapi kurang aktif berbanding kelmarin.
Gunung berapi itu tidak aktif selama hampir 100 tahun sebelum meletus pada Ogos dan September yang memaksa kira-kira 12,000 orang melarikan diri.
Pada bulan lalu, lima orang maut dan beratus-ratus lagi dipindahkan apabila sebuah gunung berapi dalam wilayah Nusa Tenggara Timur meletus.
Gunung berapi paling aktif di Indonesia, Gunung Merapi di Jawa Tengah meletus beberapa kali pada tahun 2010 dengan menyebabkan lebih 350 orang terbunuh. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0917&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz2f69Yq2nN 
Hakcipta terpelihara 

No comments: