Pages

Wednesday, July 17, 2013

Tujuh terbunuh dalam protes terbaharu


SEORANG penyokong presiden yang digulingkan, Mohammed Morsi membawa posternya dalam pertempuran di Kaherah kelmarin.- AP


KAHERAH - Pertempuran di antara ratusan penyokong Presiden yang digulingkan, Mohammed Morsi dan pasukan keselamatan di ibu kota Mesir di sini menyebabkan tujuh orang terbunuh, menurut sumber perkhidmatan kecemasan semalam.
Ketua perkhidmatan kecemasan, Mohammed Sultan berkata, sekurang-kurangnya 261 orang cedera dalam kekacauan sepanjang malam itu.
"Dua orang mati di sebuah jambatan di pusat bandar ini manakala lima lagi terbunuh di daerah Giza di sini," kata Sultan.
Menurutnya, sebanyak 19 orang cedera dalam pertempuran dekat Dataran Tahrir dan di atas beberapa buah jambatan utama yang menyeberangi Sungai Nil.
Penyokong Morsi mengadakan protes setiap hari sejak beliau digulingkan oleh tentera pada 3 Julai lalu.
Dalam pada itu, Israel memberi 'lampu hijau' kepada Mesir untuk menghantar dua batalion tenteranya ke Semenanjung Sinai bagi menangani kumpulan militan di kawasan berkenaan semalam.
Rantau tersebut sebelum ini tertakluk kepada perjanjian damai antara Israel dan Mesir pada 1979.
Menteri Pertahanan Israel, Moshe Yaalon meluluskan permintaan Mesir untuk menghantar satu batalion tentera ke El-Arish, utara Sinai dan batalion kedua ke Sharm al-Sheikh di selatan seme- nanjung tersebut.
Sejak dua minggu lalu, militan-militan telah melancarkan serangan hampir setiap hari ke atas pasukan tentera dan polis di Sinai.
Beberapa anggota pasukan keselamatan dan dua penduduk Kristian terbunuh dalam serangan itu. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0717&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2ZH7ismnK 
Hakcipta terpelihara 

No comments: