Pages

Tuesday, May 14, 2013

Wanita berusia 34 tahun yang berasal dari London ini memilih menjadi mualaf dan berhasil mengislamkan keluarga dan 30 teman rapat nya.

Wanita berusia 34 tahun yang berasal dari London ini memilih menjadi mualaf dan berhasil mengislamkan keluarga dan 30 teman rapat nya. 

Kini hidup tenteram dan bahagia setelah memeluk Islam. Di apartmennya yang terletak di Cowcaddens, Glasgow, dia melewati hari-hari dengan amalan rutin seperti orang Islam lain nya. Saat ini kesibukannya adalah menjadi ustazah yang rajin menyebarkan dakwah agama Islam ke berbagai tempat. Berkat dakwahnya, Aisyah Bhutta dapat mengislamkan orangtua nya, keluarga dan 30 temannya.

Dahulu Debbie adalah seorang gadis Kristian yang taat. Dia memutuskan masuk Islam lalu di pertemukan jodoh kemudian berkahwin dengan lelaki muslim. Pada awal mula dia mengenali Islam adalah dari seorang lelaki keturunan Pakistan, Muhammad Bhutta namanya. Lelaki ini lah yang mengenalkan Islam padanya dan dikemudian hari menjadi suaminya. Tapi jangan fikir dia masuk Islam gara-gara jatuh cinta dengan Muhammad.Tidak sama sekali.Mari kita ikuti kisah Debbie Rogers.

“Waktu itu saya masih kecil. Baru berumur 10 tahun. Kebetulan keluarga kami mempunyai kedai dan Muhammad adalah salah satu pelanggan tetap kami. Saya sering mengintip Muhammad saat dia solat di belakang kedai kami.”

“Dari wajahnya saya melihat pancaran kedamaian. Tampaknya dia sangat ikhlas dan menikmati solatnya. Bila saya tanya, dia kata dia orang Islam. Apa itu Islam?” tanya si kecil Debbie yang baru berusia 10 tahun kehairanan.

Selang beberapa lama, dengan bantuan Muhammad, Debbie mulai mendalami Islam lebih jauh. Sekitar lima tahun dia pelajari kitab suci tersebut dan menariknya dia telah mampu membaca seluruh isi Al-Quran dengan bahasa Arab.

”Semua saya baca. Sungguh sangat menarik sekali. Terasa meresap di hati,” kenangnya.
Pada usianya yang ke-16 Debbie Rogers pun mengucap dua kalimah syahadat.

”Ketika saya mengucapkan kalimah itu, terasa seperti baru melepaskan beban berat yang lepas dari bahu saya. Luar biasa. Saya merasa seperti seorang bayi yang baru dilahirkan,” ujarnya. Dia lantas mengganti namanya, Debbie Rogers menjadi Aisyah Buttha.

-DeckIslam-

No comments: