Pages

Saturday, January 12, 2013

Salji landa rantau Arab

Salji ArabDua orang penduduk ini cuba untuk menolak kereta mereka yang terperangkap dalam salji tebal di lebuh raya menghubungkan Beirut dan Damsyik. Foto: Reuters
BEIRUT - Ribut terburuk dalam tempoh sedekad telah menyebabkan Israel dan Jordan serta beberapa kawasan Lubnan dilitupi salji.

Cuaca sejuk dan banjir sejak Ahad lalu telah meragut sekurang-kurangnya 11 nyawa di rantau itu sehingga, kelmarin dan turut menjejaskan ratusan ribu pelarian Syria di sempadan.

Rabu lalu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggesa bantuan disalurkan kepada kumpulan pelarian di kem Zaatari, Jordan yang ditenggelami banjir.

Wakil Tabung Kanak- Kanak Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (Unicef) di Jordan, Dominique Hyde berkata, bantuan akan sukar diberikan dalam tempoh 72 jam berikutnya.

Dalam perkembangan lain, beberapa sekolah dan universiti di rantau itu juga terpaksa ditutup kerana salji tebal. Keadaan luar biasa tersebut turut menyebabkan bekalan elektrik terputus di kebanyakan negara di Timur Tengah.

Di Jordan, Raja Abdullah II telah mengarahkan tentera untuk membersihkan jalan untuk mengelakkan kenderaan terperangkap akibat salji tebal.

Sementara itu, salji setebal 10 sentimeter dilaporkan turut meliputi kota lama di Baitulmaqdis. - AFP

No comments: