Pages

Thursday, January 24, 2013

Bayu dingin Artik badai AS

Orang awam memakai pakaian tebal untuk menahan suhu dingin ketika tiba di Gereja Kebangsaan Washington bagi  satu upacara keagamaan yang dihadiri Presiden Amerika Barack Obama dan Naib Presiden Joe Biden, semalam. - Foto REUTERSOrang awam memakai pakaian tebal untuk menahan suhu dingin ketika tiba di Gereja Kebangsaan Washington bagi satu upacara keagamaan yang dihadiri Presiden Amerika Barack Obama dan Naib Presiden Joe Biden, semalam. - Foto REUTERS Tiga maut, suhu turun hingga –46 darjah Celsius

New York: Angin kencang dari Kutub Utara membadai kawasan Midwest dan timur laut Amerika Syarikat kelmarin, menyebabkan sekurang-kurangnya tiga kematian akibat cuaca sejuk manakala beberapa lokasi berdepan suhu sehingga –46 darjah Celsius.
“Kita menyaksikan suhu yang mengancam nyawa di Minnesota dan utara Wisconsin. Ia hampir dengan sumber udara dingin dari Artik dan Kanada” kata pakar ramalan cuaca di Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan, Mike Sowko.


Fenomena dikenali ‘Arctic blast’ itu menyebabkan angin kencang bertiup merentasi Great Lakes sejak beberapa hari lalu sehingga kelmarin juga menyebabkan salji turun setebal 46 sentimeter di timur laut Ohio, barat laut Pennsylvania dan utara New York.

“Kebanyakan bahagian di tenggara Great Lake diselaputi salji,” kata Sowko.

Punca kemalangan

Keadaan dingin dipersalahkan sebagai punca kemalangan membabitkan 76 kenderaan di Lebuh Raya 275 Ohio berhampiran Cincinnati Isnin lalu, mengorbankan budak perempuan berusia 12 tahun dan mencederakan berpuluh lagi, kata pihak berkuasa.
Di beberapa tempat lain, dua kematian dilaporkan akibat terdedah kepada cuaca sejuk, menurut laporan media.

Di barat laut Minnesota, pejabat penguasa Mahnomen berkata seorang lelaki ditemui dalam bangunan penyimpanan Sabtu lalu, meninggal dunia akibat hiportemia, menurut laporan bedah siasat awal, lapor akhbar Bemidji Pioneer.

Kematian ketujuh

Lelaki dari Des Plaines, Illinois, meninggal dunia akibat hiportemia minggu lalu, kematian ketujuh dikaitkan dengan cuaca sejuk musim ini, lapor Chicago Tribune kelmarin, memetik kenyataan pejabat pemeriksa kesihatan Daerah Cook.

Sekolah, yang dijangka menyambung kelas kelmarin selepas cuti sehari sebelumnya bagi mengingati Dr Martin Luther King, dibatalkan di beberapa negeri termasuk Massachusetts dan Ohio.

Amaran mengenai angin sejuk dikeluarkan di seluruh Midwest dan timur laut negara itu kelmarin, dengan suhu panas pada musim sejuk lalu menjadikan Januari semakin dingin, kata Sowko. - REUTERS

INFO: Arctic blast
* Fenomena Artick blast menyebabkan angin kencang dan salji turun dengan lebat.

No comments: