Pages

Wednesday, December 19, 2012

Ular sawa seberat 40 kilogram ditangkap



Kakitangan JPAM bersama ular sawa seberat 40 kilogram yang berjaya ditangkap di Kampung Pulau Gajah, Sabak, Kelantan, kelmarin.
KOTA BHARU 18 Dis. - Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) menangkap seekor ular sawa sepanjang empat meter seberat lebih 40 kilogram di Kampung Pulau Gajah, Sabak di sini kelmarin.
Ketua Operasinya, Mohd. Khairi Husin berkata, ular sawa jenis lekir itu ditangkap kira-kira 9.30 pagi selepas ia terperangkap pada jaring yang dipasang penduduk kampung untuk mengelakkan tanaman mereka daripada dirosakkan haiwan liar.
Katanya, enam anggota JPAM dikerah menangkap haiwan tersebut dalam tempoh lebih 20 minit dan ia dipercayai yang terbesar pernah ditangkap di negeri ini.
"Kami menghadapi situasi yang agak mencabar untuk menangkapnya kerana ia sangat besar dan melawan sebelum berjaya dimasukkan ke dalam guni.
"Ini merupakan ular terbesar yang berjaya ditangkap di negeri ini malah sebelum ini semua ular sawa yang ditangkap tidak sampai separuh saiz reptilia kali ini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Katanya, ular sawa itu dihantar ke pejabat JPAM di Jalan Bayam sebelum diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121219/dn_15/Ular-sawa-seberat-40-kilogram-ditangkap#ixzz2FUrL8JWC
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 comment:

Anonymous said...

patut kelmarin special draw sudah buka 6606