Pages

Saturday, December 22, 2012

Jutawan Arab Saudi beli Airbus A380



Model PEsawat Airbus A380 yang merupakan pesawat penumpang terbesar di dunia dan mampu membawa lebih 600 penumpang. - AGENSI
LONDON 21 Dis. - Jet peribadi mewah yang ditempah hartawan Arab Saudi, Putera Alwaleed bin Talal Alsaud dilaporkan akan diserahkan kepada jutawan itu menjelang tahun baharu 2013.
Beliau menempah jet berharga kira-kira 240 juta pound (RM1.1 bilion) itu, yang merupakan pesawat terbesar di dunia pada masa ini, tiga tahun lalu.
Pesawat Airbus A380 itu telah diubah suai oleh sebuah syarikat hiasan dalaman, Design Q.
Ia sekali gus menambah aset mewah kepunyaan Alwaleed, selain kapal layar mewah yang digunakan dalam filem James Bond serta pesawat Boeing 747 dan Airbus 321.
Pesawat tersebut dilengkapi dewan mesyuarat dan dewan konsert, bilik mandi ala Turki serta ruang solat yang mempunyai lantai automatik yang bergerak mengikut arah kiblat.
Pesawat dua tingkat itu mampu memuatkan seramai 800 penumpang serta menempatkan ruang garaj kereta Rolls-Royce milik Putera Alwaleed.
Singapore Airlines dan Emirates Airlines merupakan dua syarikat penerbangan yang menggunakan pesawat itu pada masa ini.
Tetamu juga boleh melihat pemandangan di bawah pesawat setelah dinding dan lantai pesawat diubah menjadi skrin gergasi.
Jurucakap Airbus berkata, Putera Alwaleed merupakan individu pertama membeli pesawat mewah itu.
"Ia merupakan model terkini kami dan merupakan pesawat terbesar, lebih besar daripada pesawat Boeing 747," katanya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121222/lu_02/Jutawan-Arab-Saudi-beli-Airbus-A380#ixzz2Fk53bQar
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: