Pages

Monday, December 17, 2012

10 kanak-kanak perempuan maut terpijak periuk api di Afghanistan



KABUL: Sepuluh kanak-kanak perempuan maut selepas satu periuk api tiba-tiba meletup ketika mereka sedang mencari kayu api di timur Afghanistan, awal pagi tadi.

Polis berkata, mereka percaya bahawa letupan berpunca daripada periuk api yang tidak meletup sejak bertahun lamanya dan meledak ketika kanak-kanak berkenaan berjalan melalui kawasan terbuka itu.

“Sekurang-kurangnya satu periuk api lama lain berjaya dijumpai di kawasan berhampiran,” kata jurucakap polis daerah, Hazrat Hussian Mashreqiwal.

Beliau juga berkata, letupan itu tidak berlaku di tepi jalan atau mana-mana sasaran yang jelas.

Pentadbir kerajaan daerah Chaperhar di Wilayah Nangarhar, Mohammad Seddiq, berkata kanak-kanak perempuan terbabit berusia dalam lingkungan sembilan hingga 13 tahun dan semua mereka berasal dari berlainan keluarga di perkampungan Dawlatzai.

“Dua lagi kanak-kanak perempuan parah dan masih berada dalam keadaan kritikal di hospital,” katanya ketika dihubungi AFP ketika melihat tempat letupan.

Afghanistan adalah antara negara yang paling banyak memiliki periuk api di dunia walaupun bertahun-tahun sudah dibersihkan. - AFP

No comments: