Pages

Thursday, November 29, 2012

Palestin mohon status negara pemerhati hari ini




GAMBAR fail menunjukkan Abbas mengemukakan salinan surat untuk menjadi anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Perhimpunan Agung PBB di New York pada 23 September tahun lalu.


NEW YORK - Pertukaran status Palestin sebagai entiti pemerhati Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menjadi sebuah negara pemerhati bukan anggota PBB bakal diketahui pada hari ini.
Palestin perlu mendapat undian majoriti daripada 193 negara anggota PBB pada Perhimpunan Agung badan dunia itu.
Bagaimanapun, Amerika Syarikat (AS) dan Israel me nentang resolusi tersebut dengan alasan ia akan membantutkan usaha mengembalikan semula perjanjian damai antara Palestin dan Israel.
Pengiktirafan PBB terhadap status tersebut bakal meletakkan Palestin setara dengan Vatican sebagai negara pemerhati bukan anggota PBB.
Status itu akan membolehkan Palestin menyertai beberapa agensi PBB seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Presiden Palestin, Mahmoud Abbas akan mengemukakan permohonan pada perhimpunan agung itu.
Palestin mengemukakan resolusi untuk menaik taraf status mereka kerana permohonan untuk menjadi negara anggota penuh PBB pada September 2011 telah ditolak Majlis Keselamatan PBB apabila AS melakukan veto terhadap permohonan tersebut. - Agensi

No comments: