Pages

Friday, November 2, 2012

Myanmar ada bukti konflik



Seorang pelarian wanita Rohingya Islam, duduk di sebelah anaknya yang tidur di kem pelarian Owntaw, di luar Sittwe, Myanmar, semalam. - REUTERS
YANGON 1 Nov. - Kerajaan Myanmar semalam mendakwa mempunyai bukti yang mengaitkan beberapa individu dan pertubuhan yang bertanggungjawab memulakan keganasan terbaru di Rakhine pada 21 Oktober lalu.
Bagaimanapun, senarai mereka yang terlibat itu tidak didedahkan oleh kerajaan.
Stesen televisyen tempatan yang memetik kenyataan pejabat Presiden Thein Sein melaporkan, beberapa suspek yang terlibat merupakan kumpulan yang telah menandatangani perjanjian gencatan senjata dengan kerajaan Myanmar.
Kenyataan tersebut melaporkan, seramai 89 orang terbunuh, 136 cedera, 32,231 orang kehilangan tempat tinggal dan lebih 5,000 buah rumah musnah dibakar dalam keganasan etnik antara penduduk Rakhine beragama Buddha dan etnik Rohingya beragama Islam dalam tempoh 21 Oktober hingga 30 Oktober lalu.
Namun tiada keganasan terbaru dilaporkan.
Rusuhan agama dan etnik di Rakhine tercetus sejak Jun lalu apabila tiga etnik Rohingya dituduh merogol dan membunuh seorang wanita Rakhine.
Kira-kira 75,000 orang yang kehilangan tempat tinggal atau melarikan diri daripada keganasan itu masih ditempatkan di kem-kem pelarian. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121102/lu_01/Myanmar-ada-bukti-konflik#ixzz2B3WSztlZ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: