Pages

Wednesday, November 14, 2012

Israel serang tempat simpanan senjata Palestin

RAMALLAH - Israel melancarkan serangan udara secara langsung ke atas kawasan penyimpanan senjata tentera Palestin, semalam.

Wakil tentera mendakwa serangan telah dilancarkan dengan 110 buah roket sejak Sabtu lalu.

“Bagaimanapun, kami tidak akan bertolak ansur jika berlaku cubaan mencederakan orang awam Israel dan akan menyerang kembali sesiapa saja yang cuba melakukan keganasan terhadap negara Israel,” kata wakil Angakatan Tentera Israel.

“Organisasi pengganas Hamas yang patut bertanggungjawab terhadap segala aktiviti keganasan yang berpunca dari Semenanjung Gaza,” ujarnya.

Serangan mula berlaku sehari selepas Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu berkata Israel akan meningkatkan tindak balas ketenteraan ke atas Gaza.

“Dunia mesti memahami yang Israel tidak akan berdiam diri terhadap sebarang cubaan untuk mencederakan kami. Kami juga sentiasa bersedia untuk bertindak balas,” kata Netanyahu, Ahad lalu.

Tentera Israel juga mula menyerang kumpulan pengganas di Gaza.

Menurut agensi media, 30 rakyat Palestin cedera dengan leboh 10 orang berada dalam keadaan kritikal akibat serangan itu.

Jurucakap Hamas, Fawzi Barhous memberi amaran terhadap Israel kerana keganasan semakin meningkat dan sasaran mereka kepada orang awam terhadap Israel  dan perkara ini tidak boleh dibiarkan begitu saja.

No comments: