Pages

Friday, November 9, 2012

Banduan lolos penjara pakai purdah

myMetro | Banduan lolos penjara pakai purdah: "JAKARTA: Seorang lelaki yang disabitkan dengan jenayah keganasan melarikan diri dari penjara yang diakwal ketat dengan memakai purdah untuk menyamar sebagai wanita, kata polis semalam.

Roki Aprisdianto yang menjalani hukuman penjara enam tahun kerana terbabit dengan kumpulan militan Islam mengenakan jubah dan purdah sebelum berjalan keluar dari penjara bersama pelawat wanita yang berpakaian serupa.


Banduan berusia 29 tahun itu dipercayai melarikan diri selepas seorang pelawat wanita yang melawatnya menyerahkan pakaian itu kepadanya, kata jurucakap polis, Rikwanto.

Ketika Roki melarikan diri, penjara itu yang dihuni kira-kira 70 pesalah keganasan dikawal empat anggota skuad elit antikeganasan dan tujuh anggota polis. “Pada masa depan, selain mengerah lebih ramai anggota polis, kami akan meminta pelawat agar membuka purdah yang menutupi muka ketika mereka meninggalkan penjara,” katanya.


Roki dihukum tahun lalu kerana didapati bersalah merekrut anggota untuk kumpulan kecil militan di Jawa Tengah yang merancang serangan bom di gereja dan pos polis. - Jakarta Post"

'via Blog this'

No comments: