Pages

Friday, October 19, 2012

Askar Syria perhebat serangan



Seorang penduduk Syria berjalan di celah-celah bangunan yang ranap akibat bedilan meriam dan serangan udara tentera Syria di utara bandar Aleppo, kelmarin. - AFP
BEIRUT 17 Okt. - Tentera Syria, semalam memperhebatkan serangan udara dan meriam ke atas kubu kuat pemberontak di utara negara ini, menyebabkan sekurang-kurangnya 90 orang terbunuh.
Serangan tersebut dilancarkan ketika agensi pemakanan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran tentang lebih ramai rakyat Syria terpaksa bergantung kepada bantuan Program Makanan Sedunia untuk meneruskan hidup sepanjang tempoh perang saudara itu.
Jurucakap kumpulan aktivis Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria, Rami Abdul-Rahman berkata, pesawat-pesawat pengebom tentera Syria melancarkan serangan udara di dua wilayah yang bersempadan dengan Turki, Idlib dan Allepo.
Menurut Rami, serangan itu merupakan yang paling agresif dilancarkan sejak kumpulan pemberontak mengambil alih bandar Maaret al-Numan di Idlib pada 10 Oktober lalu.
Katanya. bandar tersebut terletak di sepanjang lebuh raya utama menghubungkan Aleppo dengan beberapa bandar lain di selatan, termasuk Homs dan ibu negara, Damsyik.
"Tentera kerajaan meningkatkan serangan udara sebagai usaha menghancurkan kumpulan pemberontak yang menguasai banyak kawasan di bahagian utara negara.
"Pesawat tentera Syria melancarkan sekurang-kurangnya 12 pengeboman dalam tempoh sejam di kawasan-kawasan terbabit," katanya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121018/lu_01/Askar-Syria-perhebat-serangan#ixzz29jFNzsqV
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: