Pages

Thursday, October 11, 2012

Abu Hamza hadapi 11 tuduhan di AS

Abu Hamza hadapi 11 tuduhan di AS - Global - Sinar Harian:

Abu Hamza al-Masri
Abu Hamza al-Masri
NEW YORK - Seorang ulama Islam, Abu Hamza al-Masri yang pernah menyifatkan Osama bin Laden sebagai “seorang hero”, semalam mengaku tidak bersalah terhadap 11 tuduhan berkaitan keganasan.

Dia diekstradisi ke Amerika Syarikat (AS)  dari Britain minggu lalu untuk menghadapi perbicaraan.

Jika disabit bersalah, Abu Hamza boleh dihukum penjara seumur hidup.

Hakim Katherine Forrest menetapkan tarikh perbicaraan 26 Ogos depan untuk Hamza, 54, pendakwah kelahiran Mesir yang kehilangan kedua-dua belah tangan dan sebelah matanya buta selepas mengalami kecederaan ketika beliau melakukan kerja-kerja kemanusiaan di Afghanistan pada 1980an.

Hamza telah dituduh pada 2004 kerana terlibat  dalam menahan tebusan pada 1998 di Yaman yang menyebabkan kematian tiga warga Britain dan Australia.

Beliau turut didakwa menyediakan keperluan untuk menyokong rangkaian al-Qaeda dengan membangunkan kem latihan di Oregon dan cuba untuk menguruskan bantuan kepada Taliban di Afghanistan.

Melalui peguamnya, Hamza meminta supaya beliau dirujuk sebagai Mustafa Mustafa Kamel iaitu nama beliau ketika lahir dan bukannya Abu Hamza.

Jeremy Schneider, peguam yang dilantik oleh mahkamah, memberitahu hakim bahawa anak guamnya ingin membuat pengakuan tidak bersalah terhadap dakwaan.

"Adakah itu rayuan anda, Mustafa?" hakim bertanya.

"Ya," jawab Abu Hamza.

Sementara itu, di Washington, Peguam Negara, Eric Holder memberitahu pemberita, lima suspek keganasan kini “akhirnya berada di sini.”

"Kini mereka akan diadili di sini dan saya fikir ia adalah satu perkara yang baik," ujar Holder.

'via Blog this'

No comments: