Pages

Sunday, September 30, 2012

Ratusan penduduk serah senjata api di Libya



BENGHAZI: Ratusan penduduk Libya semalam berkumpul di dataran tengah Benghazi serta di Tripoli bagi menyambut arahan tentera agar menyerahkan senjata api yang dimiliki mereka.

Sesetengah mereka ada yang memandu kenderaan tentera, kereta kebal, kereta perisai, kenderaan anti-pesawat dan ratusan pelancar roket. Arahan itu dibuat Panglima Angkatan Tenetra Libya menerusi stesen televisyen, sejak Ogos lalu.
Keperluan menyerahkan senjata api itu semakin ketara berikutan kejadian terbaru serangan ke atas Kedutaan Amerika Syarikat, di Benghazi baru-baru ini yang mengorbankan duta Amerika di Libya serta tiga wakil kedutaan.

Kerajaan menyeru agar semua anggota militan membubarkan perjuangan mereka atau menyertai pusat arahan bersepadu membabitkan kerjasama tentera dan militan.

Kolonel Omran al-Warfali berkata, berdasarkan jumlah mereka yang tampil menyerahkan senjata adalah amat memberangsangkan.

“Beratus penduduk tiba sejak awal pagi untuk menyerahkan senjata mereka membabitkan lelaki, belia dan wanita, termasuk kanak-kanak yang tampil menyerahkan peluru yang mereka jumpa di jalan raya," katanya.
Sebelum ini, kerajaan Libya menganggarkan lebih 200,000 penduduknya memiliki senjata api.

Bagi menarik kempen penyerahkan senjata itu, kerajaan turut menawarkan pekerjaan kepada penduduk serta membeli senjata mereka. - AFP

No comments: