Pages

Saturday, September 22, 2012

Penduduk Benghazi 'serang balas', tawan premis militia Libya

Demo Libya
Penunjuk perasaan berarak di Benghazi semalam. - Foto ihsan CNN

BENGHAZI - Protes di Libya ekoran filem menghina Nabi Muhammad SAW, kini dilihat masuk persimpangan baru apabila ratusan penunjuk perasaan berarak di Benghazi dan menawan ibu pejabat dan beberapa premis kumpulan militia, yang dipercayai ada hubungan dengan kejadian serangan ke atas pejabat konsul Amerika Syarikat (AS) dua minggu lalu.
Antara kawasan yang ditawan termasuklah ibu pejabat kumpulan Ansar al-Sharia.
Dalam serangan 11 September lalu, Duta AS ke Libya, Christopher Stevens dan tiga yang lain terbunuh.
Sebelum ini pihak berkuasa Libya dan AS mendakwa serangan tempoh adalah sesuatu yang dirancang dan sama sekali tiada kaitan dengan filem kontroversi itu. Insiden 11 September itu secara kebetulan berlaku pada hari AS mengadakan upacara memperingati peristiwa 11 September 2001.
Kumpulan penunjuk perasaan semalam melaungkan mereka, bukannya pihak menyerang pejabat konsul AS, mewakili sentimen sebenar rakyat Libya.
"Ini Libya sebenar," kata seorang penunjuk perasaan dipetik CNN.
Dalam protes dua minggu lalu, yang dikaitkan dengan penerbitan filem Innocence of Muslims.
Dalam kejadian terbaru ini, empat orang dilaporkan terbunuh.
Kematian itu melibatkan pangkalan kumpulan militia, tetapi bukannya di ibu pejabat Ansar al-Sharia.
Seorang saksi berkata, penyokong Ansar al-Sahria berbaris di depan ibu pejabat mereka, menghadap kumpulan penunjuk perasaan, dengan mengibarkan kain rentang hitam dan putih.
Mereka turut melepaskaan tembakan ke udara untuk menyuraikan para penunjuk perasaan tetapi bertindak melarikan diri dengan senjata mereka apabila premis mereka dibanjiri penunjuk perasaan yang melaungkan "kami tidak mahu militia".
Bangunan ibu pejabat itu dan kereta dibakar.
Bagaimanapun, perkembangan di luar ibu pejabat Sahaty Brigade di Benghazi menyaksikan tiga orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 20 terbunuh.
Seorang lagi maut dan 20 lagi dalam insiden lain.

No comments: