Pages

Saturday, August 25, 2012

Saintis kaji sampel Arafat di Switzerland

Geneva: Sekumpulan saintis Switzerland mendapat kebenaran untuk menguji mayat pemimpin Palestin, Yasser Arafat sama ada kematiannya benar-benar disebabkan keracunan bahan radioaktif polonium, disyaki punca beliau meninggal dunia pada 2004. 

Pakar Pusat Hospital Universiti Lausanne itu mendapat kebenaran daripada balu Arafat, Suha, dan Pihak Berkuasa Palestin (PA) untuk pergi ke Ramallah, Tebing Barat bagi mengambil sampel daripada mayatnya, kata jurucakap makmal. 
Ujian itu akan berlangsung selama dua minggu selepas pemimpin Palestin ketika ini, Mahmoud Abbas meminta mereka datang ke Ramallah secepat mungkin. 

Siasatan dengan kerjasama media sebelum ini mengesan wujudnya bahan radioaktif polonium pada beberapa barangan milik Arafat, Julai lalu, 
Suha dan anaknya memfailkan saman ke atas pihak tidak didedahkan identiti mereka pada 31 Julai lalu selepas mendakwa Arafat maut kerana keracunan polonium. 

Mereka menuduh pihak bertanggungjawab melakukan pembunuhan. Arafat menghembuskan nafas terakhir di hospital tentera dekat Paris pada 2004. 

Doktor Perancis tidak dapat menetapkan punca kematian Arafat selepas penerima anugerah Nobel itu dibawa dengan pesawat ke Perancis untuk rawatan sebelum meninggal dunia pada 11 November tahun itu. - Agensi 

No comments: