Pages

Saturday, July 21, 2012

30,000 lari ke Lubnan

Rakyat Syria  membawa barangan  ketika cuba memasuki sempadan Lubnan, 40 kilometer dari Damsyik, Syria, semalam.Rakyat Syria membawa barangan ketika cuba memasuki sempadan Lubnan, 40 kilometer dari Damsyik, Syria, semalam.
Tentera Syria tingkat serangan pemberontak di Damsyik 

Geneva: Sekurang-kurangnya 30,000 warga Syria sudah lari ke Lubnan sejak 48 jam lalu selepas konflik bersenjata semakin sengit, kata agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR).
Warga Syria jadi pelarian 
“Beribu-ribu warga Syria masuk ke Lubnan semalam. 

“Laporan yang diterima menyatakan, antara 8,500 hingga 30,000 rakyat Syria jadi pelarian sejak 48 jam lalu,” kata jurucakap UNHCR, Melissa Fleming. 

“Ada juga yang lari ke Jordan, Turki selain Lubnan dan Iraq,” katanya ketika ditemu bual wartawan, semalam. 

Pertempuran yang berlaku kelmarin menyebabkan kira-kira 300 orang terbunuh, kebanyakan mangsa adalah orang awam, dakwa pertubuhan Pemantauan Hak Asasi Manusia Syria di London. 
Gempur pemberontak 

Sementara itu, laporan dari Beirut menyatakan, tentera Syria menggempur semua kawasan pemberontak yang terdapat di ibu negara. 

Serangan itu dilancarkan selepas empat anggota kanan pemerintah termasuk ketua keselamatan, terbunuh. 

“Tentera melancarkan serangan balas bagi menawan semula kawasan pemberontak bagi menjamin keselamatan penduduk dan membenarkan mereka mereka pulang ke kediaman,” kata sumber. 

Gesa tamat perang 

Di New York, Russia dan China sekali lagi menggunakan kuasa veto ke atas resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang disokong negara Barat kelmarin bertujuan menekan kerajaan Presiden Bashar al-Assad supaya menamatkan perang saudara di Syria. 

Undian menunjukkan 11 negara menyokong sementara dua negara berkecuali untuk resolusi berkenaan iaitu Afrika Selatan dan Pakistan. 

Kuasa veto yang digunakan itu adalah kali ketiga ke atas resolusi mengenai krisis di Syria itu, yang sudah masuk bulan ke-17. 

Resolusi gagal 

Faktor utama kegagalan adalah kehendak Barat yang mahu resolusi itu memasukkan ancaman sekatan tidak berkaitan ketenteraan untuk meningkatkan tekanan ke atas Bashar. 

Tindakan mengenakan sekatan adalah menurut Fasal 7 Piagam PBB, yang membenarkan penggunaan kekerasan tetapi tindakan itu tidak dinyatakan dalam deraf Britain. 
Duta Russia ke PBB, Vitaly Churkin, berkata resolusi tidak sepatutnya diundi kerana penaja tahu ia tidak akan diterima. 

“Kita tidak boleh menerima begitu saja dokumen menurut Fasal 7. Ia dikhuatiri akan membuka laluan kepada tekanan sekatan dan seterusnya pembabitan tentera dalam hal ehwal dalaman Syria,” katanya. - AP/AFP

No comments: