Pages

Tuesday, June 12, 2012

Misi keluarkan pesawat Stuka dari laut


GAMBAR bertarikh 9 Jun lalu menunjukkan enjin pesawat Stuka yang berjaya dikeluarkan dari Laut Baltik di Sassnitz, timur Jerman.


BERLIN - Sekumpulan penyelam tentera Jerman sedang berusaha untuk mengeluarkan bangkai sebuah pesawat Junkers JU87 atau lebih dikenali sebagai Stuka dari dasar Laut Baltik.
Misi itu dikendalikan oleh pihak Muzium Sejarah Ketenteraan Jerman di Dresden.
Serpihan enjin pesawat itu berjaya dikeluarkan dari dasar laut itu baru-baru ini.
Pesawat satu kipas era Perang Dunia Kedua milik tentera Nazi Jerman itu digeruni musuh kerana mengeluarkan bunyi semasa ia menggugurkan bom.
Bangkai pesawat yang pertama kali ditemui tersangkut di jaring nelayan pada tahun 1990-an itu terletak sekitar 10 kilometer dari Pulau Ruegen, milik Jerman pada kedalaman 18 meter di dasar Laut Baltik.
Sejak seminggu lalu, kumpulan penyelam tersebut melakukan persiapan bagi mengeluarkan pesawat bersejarah itu untuk dibaik pulih.
Ia pertama kali digunakan semasa Perang Saudara Sepanyol pada 1936 hingga 1939 kerana dihantar oleh pemimpin Jerman ketika itu, Adolf Hitler untuk membantu pihak fasis.
Hanya terdapat dua buah pesawat Stuka yang berada dalam keadaan sempurna.
Dua pesawat itu dipamerkan di Muzium Tentera Udara Diraja Britain di London dan di Muzium Sains di Chicago, Amerika Syarikat. - AGENSI

No comments: