Pages

Sunday, June 24, 2012

Jet pejuang keluar dari sempadan

DAMSYIK: Presiden Turki, Abdullah Gul berkata semalam, jet pejuang yang ditembak jatuh oleh Syria mungkin masuk ke ruang udara negara itu.
“Ia perkara biasa untuk pemandu jet pejuang keluar masuk sempadan... apatah lagi dengan kelajuan mereka,” katanya kepada agensi berita Anatolia. 
“Ia bukan dibuat dengan niat tidak baik tetapi di luar kawalan disebabkan kelajuan jeti itu,” katanya.

Katanya, Syria melihat sebuah pesawat di ruang udaranya dan “mengambil tidakan mengikut undang-undang dalam situasi itu” dan pesawat itu kemudian terhempas di Laut Mediterranean.

Tentera Laut Turki dan Syria kini dalam operasi mencari dua kru pesawat itu.

Abdullah juga berkata, mereka sedang menghubungi Syria, walaupun sudah meminta duta masing-masing keluar dari kedutaan mereka di Damsyik Mac lalu dan menghalau duta dari kedutaan di Ankara selepas keganasan di Syria berterusan.

“Kami meminta semua rakyat kami keluar dari Syria atas sebab keselamatan. Ini tidak bermakna kami tidak mempunyai hubungan dengan Damsyik,” katanya.

Pesawat pejuang itu hilang dari radar kira-kira jam 0900 GMT, kelmarin selepas berlepas dari lapangan terbang tentera di bandar Malatya.

Syria mengesahkan ia menembak jatuh pesawat itu dan kerajaan Turki di Ankara akan mengambil langkah sepatutnya sebaik saja ia mendapat fakta kejadian itu.

Perdana Menteri, Recep Tayyib Erdogan berkata mereka akan mengambil langkah sepatutnya.


Dia mengesahkan pesawat itu terhempas kira-kira lapan batu dari bandar Latakia di Syria.

Syria sebelum ini mengesahkan ia menembak jatuh pesawat pejuang Turki yang “masuk ke perairannya.”

Jet F4 Phantom hilang dari radar di Mediterranean kelmarin, satu potensi untuk provokasi krisis baru di jiran Timur Tengah.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh tentera dan diedarkan oleh media, ia berkata, “Pertahanan kami berhadapan dengan sasaran yang masuk ke ruang udara kami kelmarin dan menembak jatuh pesawat itu. Ia adalah pesawat ketenteraan Turki.” - Agensi

No comments: