Pages

Wednesday, May 2, 2012

NATO didakwa bunuh 4 budak

Berita Harian Online | NATO didakwa bunuh 4 budak:

Penduduk usung mayat, halang lebuh raya

KANDAHAR: Beratus-ratus penunjuk perasaan Afghanistan semalam menuduh tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) diketuai Amerika Syarikat membunuh empat kanak-kanak dalam pertempuran dengan militan di bandar di selatan negara itu, kata pegawai dan saksi. 

Penunjuk perasaan, yang mengusung mayat empat kanak-kanak berusia lapan hingga 12 tahun, menghalang lebuh raya Kabul-Kandahar dan melaungkan slogan anti-Amerika, kata mereka.
Jurucakap Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF), Leftenan Komander Brian Badura, berkata laporan awal menun-jukkan kanak-kanak itu maut akibat tembakan militan.
“Kami sedar mengenai kejadian di selatan Afghanistan kelmarin. Polis Tempatan Afghanistan (ALP), bersama-sama penasihat ten-tera asing, mengadakan pertemuan dengan penduduk tempatan ketika mereka diserang. 

“Laporan awal menunjukkan beberapa kanak-kanak maut dan cedera akibat serangan itu. Mereka dipindahkan oleh tentera pakatan ke kemudahan perubatan untuk mendapat rawatan,” katanya. 

Timbalan Gabenor Zabul, Mohammad Jan Rasoulyar, berkata kanak-kanak itu terkorban ketika kejadian berbalas tembakan antara Taliban dan ISAF serta pasukan keselamatan Afghanis-tan di Shahjoy, kelmarin. 

Pertempuran meletus apabila pasukan keselamatan bertemu dengan pemimpin komuniti tempatan dan diserang militan. 
“ISAF dan tentera Afghanistan membalas tembakan. Dalam kejadian itu, empat kanak-kanak maut dan beberapa lagi cedera. Hari ini mereka membantah pembunuhan kanak-kanak itu,” kata Rasoulyar. 

Pegawai berkata, siasatan awal menunjukkan kematian disebabkan tembakan Taliban. 

Pegawai polis, Mohammad Zahir, berkata beratus-ratus penduduk mengambil bahagian dalam bantahan itu. Mereka mengusung mayat empat kanak-kanak yang didakwa maut akibat tembakan ISAF. 

Kematian di kalangan penduduk awam adalah isu sensitif dalam perang diketuai Amerika memerangi Taliban dan selalu menjadi punca ketegangan antara Kabul

No comments: