Pages

Wednesday, May 9, 2012

KISAH BENAR YANG MENGINSAFKAN, PENGALAMAN DOKTOR PAKAR BEDAH JANTUNG

KISAH BENAR YANG MENGINSAFKAN, PENGALAMAN DOKTOR PAKAR BEDAH JANTUNG:


by Ubaidillah Alias

PETIKAN BUKU "TRAVELOG IMAN SEORANG DOKTOR"
Sebuah buku kisah benar yang menguatkan iman dan menggerakkan hati untuk berubah.

BAB 1 : LARI DARI KENYATAAN

SEORANG pemuda yang berusia tujuh belas tahun terkena tembakan peluru sesat. Kedua orang tuanya segera membawanya ke hospital tentera di Riyadh. Di dalam perjalanan menuju rumah sakit, pemuda itu memandang wajah ibunya yang sedang menangis sedih seraya berkata, “Wahai ibunda, janganlah ibunda bersedih. Demi Allah, aku dalam keadaan baik. Sesungguhnya aku akan meninggal. Demi Allah, aku mencium semerbak wangi syurga.”

            Setibanya di ruang bilik kecemasan, seorang doktor berusaha untuk menanganinya. Tetapi pemuda itu berkata, “Wahai saudaraku! Sungguh aku akan mati, aku telah mencium semerbak wangi syurga. Kerana itu, janganlah saudara menyusahkan dirimu. Aku hanya menginginkan kehadiran ayah dan ibuku di sisiku.”

            Setelah kedua orang tuanya berada di sisinya, pemuda itu menyampaikan selamat tinggal kepada keduanya untuk selamanya. Lalu dia mengucapkan syahadat, “Asyhadu Alla Ilaha Illallah wa Asyhadu Anna Muhammad Rasulullah (Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang haq selain Allah Ta’aladan sesungguhnya Muhammad Sollallahu ‘Alaihi wa Sallam adalah utusan Allah).”

            Dia meninggalkan dunia ini dalam keadaan jari telunjuk tangan kanan menunjuk, sebagaimana orang yang sedang membaca tasyahud dalam solat.

            Setelah solat Maghrib, saya menemui saudara Dhiya’, iaitu seorang pegawai yang bertugas memandikan jenazah di hospital tentera di Riyadh. Dia menceritakan kejadian tersebut dan meyakinkan bahawa dirinyalah yang membuka genggaman tangan pemuda tersebut.

            Dia mendapati jenazah pemuda dalam keadaan segar bugar, suatu keajaiban yang belum pernah dia jumpai sebelumnya.

            Orang tuanya ditanya mengenai kehidupan pemuda tersebut. Mereka menerangkan, “Almarhum semenjak memasuki umur akil baligh adalah orang yang selalu membangunkan kami untuk menunaikan solat Subuh. Dia sangat tekun menunaikan solat malam dan membaca al-Quran, selalu berusaha untuk mengikuti solat wajib berjemaah di masjid. Dia selalu mendapatkan nilai yang memuaskan dalam setiap pelajarannya. Dia termasuk pelajar yang sering mendapat keputusan tertinggi di sekolahnya.”

            Kemudian saya menceritakan kisah ini kepada seorang doktor ahli bedah jantung yang lain. Tiba-tiba doktor itu mengajukan cuti selama satu minggu tanpa ada sebab dan alasan yang mendesak. Dia hanya mengatakan alasan yang sangat sederhana, “Aku ingin introspeksi (muhasabah) apalah ertinya diriku ini jika dibandingkan dengan seorang pemuda yang penuh dengan kebaikan tersebut.”

            Kemudian saya menghubungi doktor ahli bedah jantung yang lain yang bekerja di Jeddah. Dia pun tidak kuasa menahan perasaannya lalu menangis terharu.

            Saya sangat berbahagia menyaksikan perubahan pada kedua doktor tersebut. Kenapa?

            Kerana kedua doktor itu merasa iri kepada pemuda tersebut atas kemuliaannya dengan amal ibadah ukhrawinya, bukan kerana harta benda yang telah dikumpukannya. Ini merupakan fenomena yang menyejukkan.

            Akan tetapi, sayangnya orang-orang pada zaman sekarang banyak yang terlena dan larut dalam perlumbaan mengumpulkan kemewahan dunia. Padahal bagi Allah Ta’ala, dunia ini tidak lebih berharga daripada sayap seekor nyamuk.

            Sebuah pertanyaan yang perlu untuk dijawab, “Masih adakah orang yang mahu berlumba-lumba bersama saudara-saudaranya dalam beramal soleh?”

            Masih adakah orang yang apabila melihat saudaranya duduk sambil memegang mushaf (al-Quran 30 juzuk) setelah menunaikan solat Asar lalu membacanya, dia tertegun seraya bertanya kepada dirinya sendiri, “Kenapa aku tidak ikut serta duduk dan membaca al-Quran sebagaimana yang dia lakukan?”, lantas segera orang itu duduk mengambil al-Quran dan membaca sepuasnya?

            Masih adakah di antara kita ketika melihat tetangganya atau kerabatnya bangun di malam hari untuk menunaikan solat malam, dia merasa iri lalu bertanya kepada diri sendiri, “Kenapa dia bangun untuk menunaikan solat malam sedangkan aku tidak? Betulkah aku mengharapkan syurga sebagaimana dia mengharapkannya? Betulkah aku memimpikan apa yang dia mimpikan?”, kemudian orang itu beranjak untuk menunaikan solat malam walaupun sebentar?

            Lalu timbul pertanyaan yang lain, “Berapa banyakkah umat Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi wa Salllam yang selalu menjaga solat malamnya pada masa-masa sekarang ini?” Sungguh sangat sedikit, sungguh sayang sekali.

****

Suatu hari, ada seorang wanita yang mengalami gagal jantung dibawa kepada kami. Setibanya di ruang kecemasan, degup jantung wanita itu terhenti, maka kami segera melakukan terapi shock(Pijat). Dua minit kemudian, wanita tersebut membuka kedua matanya.

            Dia memandang ke arah langit seraya mengangkat tangan kanannya sambil melantunkan bacaan, “Asyhadu Alla Ilaha Illallah wa Asyhadu Anna Muhammad Rasulullah.” Lalu degup jantungnya berhenti lagi.

            Maka kami melakukan terapi seperti sebelumnya sampai beberapa kali, namun kami tidak berhasil. Ternyata suratan takdir kematian telah menjemputnya. Dia meninggal untuk selamanya. Semoga Allah merahmati wanita itu dan juga merahmati kami semua.

            Saya keluar dari bilik kecemasan untuk menemui suaminya dan menyampaikan berita duka kepadanya. Setelah mengucapkan takziah dan belasungkawa, saya menceritakan kejadian-kejadian aneh yang terjadi pada isterinya sebelum meninggal dunia. Lalu saya bertanyakan tentang amal perbuatan isterinya di masa hidupnya.

            Lelaki tersebut berkata, “Saudara tidak usah hairan dengan apa yang saudara saksikan.” Saya bertanya, “Kenapa boleh begitu, wahai saudaraku?” Dia menjawab, “Sejak menikahinya tiga puluh lima tahun  yang lalu, dia tidak pernah meninggalkan solat malam kecuali kerana halangan syarie.”

            Semoga dia berbahagia! Dia telah banyak mengingat Allah, maka Allah Ta’ala mengingatkannya untuk membaca syahadat di akhir hayatnya, dan dia pun menutup usianya dengan bersyahadat.

(As-Saffat ayat 83 - 84)
Maksudnya: Dan sesungguhnya di antara orang-orang yang menegakkan (ajaran yang dibawa oleh) Nabi Nuh ialah Nabi Ibrahim, ketika ia mematuhi perintah tuhannya dengan hati yang suci murni.


(Asy-Syua’ara’ ayat 88 - 89)
Maksudnya: Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apa pun, kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik).


TRAVELOG IMAN SEORANG DOKTOR

Sebuah Terbitan
QALBUN SALEEM MEDIA
Lot 254, Seksyen 20, Jalan Kuala Krai, 15150 Kota Bharu, Kelantan.
Telefon No : 09-7478244/09-7444144
Faks No : 09-7478144

DR. Dr. Khalid bin Abdul Aziz Al-Jubair
Doktor Pakar Bedah dan Jantung

Disusun Oleh
A. Ubaidillah bin Alias
Penyunting
Puan Hartini Dewi Mohd Basir

BERMINAT MEMBELI, MENGEDAR DAN MENJUAL BUKU INI?
SILA HUBUNGI QALBUN SALEEM MEDIA / DHALAL SHOPPE
Lot 254, Seksyen 20, Jalan Kuala Krai, 15150 Kota Bharu, Kelantan.
Telefon No : 09-7478244/09-7444144
Faks No : 09-7478144

1 comment:

Anonymous said...

Salam..saya berminat nak beli buku travelog iman seorang doktor, saya juga telah memesan melalui syarikat yang mengeluarkan buku tersebut tetapi mereka tidak menyediakan khidmat poslaju. Boleh tak jika saya pesan buku dari anda?