Pages

Friday, May 25, 2012

Ketua Perkhidmatan Rahsia AS minta maaf




BEBERAPA ejen Perkhidmatan Rahsia mengawal keselamatan calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat, Mitt Romney semasa beliau tiba di Jacksonville, Florida pada 17 Mei lalu. Agensi



WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Ketua Perkhidmatan Rahsia AS memohon maaf kelmarin berhubung skandal seks di Colombia yang mencemarkan imej pasukan keselamatan elit itu ketika semakin banyak tuduhan salah laku timbul.
Anggota Perkhidmatan Rahsia didakwa melanggan pelacur sebelum Presiden AS, Barack Obama menghadiri Persidangan Kemuncak Amerika di Cartagena, Colombia.
Akibatnya, lebih 24 anggota ejen Perkhidmatan Rahsia dan tentera yang ditugaskan untuk mengawal keselamatan menjelang lawatan Obama telah dihantar pulang. Sementara sembilan lagi ejen meninggalkan agensi terbabit.
"Saya sangat kecewa dan memohon maaf atas salah laku anggota-anggota ini. Kami tiada alasan untuk perbuatan ini. Apa yang boleh saya beritahu adalah kami bertindak dengan cepat," kata Mark Sullivan (gambar) kepada Senat AS dalam penampilan awam pertamanya sejak skandal itu tercetus.
Dalam perkembangan lain, empat anggota Perkhidmatan Rahsia mengambil keputusan untuk mencabar pemecatan mereka dengan mendakwa telah dijadikan kambing hitam untuk tingkah laku yang sebelum ini tidak diambil kisah oleh agensi tersebut. - AFP

No comments: