Pages

Saturday, May 12, 2012

Barat dalangi serangan

myMetro | Barat dalangi serangan:

TEHERAN: Iran semalam mengecam serangan bom terbaru di negara sahabatnya, Syria, dan menganggap insiden itu didalangi Barat.
Naib Presiden Pertama Iran, Mohammad Reza Rahimi, berkata tindakan pengganas itu dibantu musuh negara demokrasi dunia yang bersifat angkuh.

“Ia dilakukan bagi menghalang proses reformasi demokrasi dibawa Presiden Bashar al-Assad di Syria,” katanya kepada media.
Dalam insiden semalam, dua letupan berlaku dan mengorbankan sekurang-kurangnya 55 orang.

Kerajaan dan pembangkang saling menuding jari atas serangan itu.

Insiden berkenaan turut mencederakan hampir 400 orang, serta membayangi gencatan senjata disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang gagal bertahan sejak berkuat kuasa pada 12 April lalu.
Majlis Keselamatan PBB mengecam serangan itu dan mendesak semua pihak mematuhi pelan damai berkenaan.

Jurucakap Kementerian Luar Iran, Ramin Mehmanparast, turut mengecam serangan bom.
Katanya, ia adalah tindak balas pihak tertentu terhadap pilihan raya Parlimen diadakan rejim Bashar. “Mencari penyelesaian melalui keganasan seperti itu dan menyasarkan orang awam Syria adalah strategi diamalkan kumpulan penentang kehendak majoriti yang mengundi dalam pilihan raya,” katanya. Syria adalah sekutu utama Iran di Timur Tengah.

Bagaimanapun, negara itu kini berdepan dengan kebangkitan rakyat yang menolak kepemimpinan Bashar sejak pertengahan Mac tahun lalu. Sehingga kini, Teheran berikrar memberi sokongan penuh terhadap rejim Bashar. - AFP

'via Blog this'

No comments: