Pages

Sunday, April 15, 2012

Syria terus bergolak

DAMSYIK: Tentera Syria semalam dituduh mengebom bandar Homs yang dikuasai pemberontak meskipun gencatan senjata sudah dikuatkuasakan.
Serangan itu dilakukan ketika Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bersedia mengundi ketetapan bagi penghantaran pemerhati ke negara itu bagi mengawasi gencatan senjata yang masuk hari ketiga, semalam.

Tentera yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad didakwa mengebom daerah Jurat all-Shayah dan Al-Qarabis selama sejam pada sebelah bagi, kata Pemerhati Syria bagi Hak Asasi Manusia. Ia bagaimanapun tidak memberi butir mengenai kemalangan jiwa.

Di Dmeri, selatan Damsyik, tentera Bashar didakwa menembak sebuah kereta, menyebabkan seorang awam terbunuh dan dua lagi cedera, kata kumpulan pemerhati yang berpejabat di Britain itu.

Ini kematian keenam selepas enam orang awam terbunuh kelmarin ketika ribuan rakyat di seluruh Syria menyahut gesaan pembangkang supaya berarak, mengambil kesempatan terhadap gencatan senjata yang disokong oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Gencatan senjata itu berkuatkuasa Khamis lalu.




Amerika Syarikat menggesa diadakan undi di Majlis Keselamatan PBB selepas bertelagah dengan Russia mengenai jaminan keselamatan untuk 30 pengawas tentera tanpa senjata.

Duta PBB-Liga Arab, Kofi Annan mahukan mereka ditempatkan di negara bergolak itu minggu depan sebagai sebahagian daripada pelan damai yang bertujuan menamatkan perang saudara di Syria yang memasuki bulan ke-13. Russia juga menentang desakan majlis itu supaya rejim Bashar mengundurkan tentera dan senjata berat dari semua bandar. - Agensi

No comments: