Pages

Monday, April 16, 2012

Separuh penduduk Qatar ada masalah kegemukan

DOHA: Negara paling kaya di dunia, Qatar adalah juga negara paling ramai iaitu lebih separuh penduduknya mengalami masalah kegemukan manakala 17 peratus penduduknya menghidap kencing manis.

Ini dibandingkan dengan Amerika yang mana satu pertiga penduduk dewasa mengalami kegemukan dan lapan peratus menghidap kencing manis.


Daripada 1.7 juta penduduknya, hanya 250,000 adalah warga asal Qatar yang kini tinggal di villa lengkap dengan penghawa dingin dilayan pembantu rumah, berbanding dua generasi lalu apabila kehidupan mereka lebih tradisional.

Warga Qatar juga mula menghidap kencing manis satu dekad lebih awal sekali gus meningkatkan kes darah tinggi, lumpuh separuh badan, penyakit jantung dan buta, lapor akhbar Daily Mail. 

Negara Arab kecil yang kaya minyak dan gas asli itu menjadi negara terkaya di dunia tahun lalu berdasarkan keluaran kasar dalaman negara. 

Beberapa tahun lalu, warga Qatar mula berminat makanan segera dengan pembukaan cawangan restoran KFC dan McDonald’s seperti cendawan tumbuh di pasar raya berhawa dingin. 

Hassan Tiaz, 19, memberitahu majalah Atlantic: “Ini kerana di Qatar, kebanyakan daripada kita hanya duduk, merokok dan makan makanan segera. Tidak banyak kerja yang perlu dibuat. 
“Semuanya automatik dan kami hanya duduk di pejabat dan kereta berhawa dingin. Semuanya tersedia untuk kami.” katanya. 

Negara itu turut mengalami kadar cacat kelahiran yang tinggi dan gangguan genetik dan pakar menyalahkan budaya berkahwin dengan anggota keluarga dekat dan sepupu sebagai punca. 

Pengurus program Persatuan Diabetes Qatar, Sharoud Al-Jundi Matthis berkata: “Ini adalah masalah sangat serius bagi masa depan Qatar,” katanya. – Agensi

No comments: