Pages

Monday, April 9, 2012

Galas beg berisiko alami sakit belakang

NEW YORK 8 April - Remaja sekolah yang menggalas beg dengan berat melebihi antara 10 dan 15 peratus daripada berat badan mereka berisiko mengalami sakit belakang dan masalah berkaitan, menurut satu kajian terkini.
Penyelidik berkata, keadaan itu bertambah buruk seandainya remaja terbabit tidak melakukan senaman secukupnya.
Kajian tersebut dilakukan terhadap lebih 1,400 pelajar berusia antara 12 dan 17 tahun, di 11 buah sekolah, di sebuah wilayah barat laut Sepanyol.
Penyelidik turut mengumpul maklumat seperti ketinggian pelajar, kekerapan melakukan senaman, masalah kesihatan lain dan juga sejarah kesakitan di bahagian belakang badan.
“Kebanyakan beg belakang memiliki berat kira-kira tujuh kilogram dan hampir 62 peratus pelajar membawa beg belakang dengan berat melebihi 10 peratus daripada berat badan mereka, manakala 18 peratus lagi membawa beg belakang dengan berat melebihi 15 peratus daripada berat badan mereka,” kata penyelidik.
Satu daripada empat pelajar menyatakan bahawa mereka pernah mengalami sakit belakang lebih daripada 15 hari.
Masalah yang biasa dialami termasuk scoliosis atau tulang belakang melengkung, yang diagnosis di kalangan 70 peratus pelajar dengan mengalami kesakitan belakang.
Masalah sakit tulang belakang bahagian bawah serta kontraksi otot berterusan juga dilaporkan sering berlaku.
Daripada kajian, remaja perempuan didapati lebih mengalami sakit belakang berbanding remaja lelaki dan risiko mereka kelihatan meningkat sejajar dengan peningkatan usia.
Kajian itu turut mendapati remaja dengan beg belakang yang berat didapati 50 peratus lebih kerap mengalami kesakitan melebihi 15 hari, berbanding dengan mereka yang membawa beg lebih ringan. – AGENSI

1 comment:

Anonymous said...

We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
Your site offered us with valuable info to work on.
You've done a formidable job and our entire community will be thankful to you.

Check out my homepage :: http://www.dadiu.dk/Wiki/index.php?title=user:cecilev1