Pages

Saturday, March 17, 2012

Palestin desak Israel henti ambil DNA tahanan

Berita Harian Online | Palestin desak Israel henti ambil DNA tahanan:RAMALLAH: Pihak Berkuasa Palestin (PA) meminta mahkamah tertinggi Israel berhenti mengambil sampel DNA daripada tahanan Palestin tanpa kerelaan mereka, kata seorang menteri PA kelmarin. 

“Kami mengemukakan petisyen kepada Mahkamah Tinggi Israel semalam menentang layanan memalukan terhadap tahanan kami,” kata Menteri Hal Ehwal Tahanan Issa Qaraqaa kepada sidang media di sini.

Katanya, di penjara Shita di utara Israel, yang menahan kebanyakannya tahanan keselamatan Palestin, banduan diikat dengan paksa sambil sampel rambut diambil dan mulut mereka dicalit.

“Tindakan ini tidak sah dan bertentangan dengan semua standard antarabangsa, termasuk etika perubatan dan melanggar hak peribadi tahanan,” katanya. “Kami meminta Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengeluarkan satu kenyataan mengutuk tindakan itu.” 

Jurucakap polis Israel Micky Rosenfeld berkata satu kempen sedang dijalankan untuk mengumpul sampel daripada semua tahanan disabitkan di penjara Israel, kedua-dua bangsa Yahudi dan Arab, tidak kira apa juga kesalahan. 

“Bagi mengembangkan pangkalan data DNA dan forensik di ibu pejabat polis nasional Israel, buat masa ini kami dalam proses mengambil DNA daripada tahanan, mereka yang sudah disabitkan atas kesalahan jenayah dan sedang menjalani hukuman penjara,” katanya kepada AFP. 

“Ia adalah satu dasar baru yang dilaksanakan sepanjang 2012. Ia permulaan untuk dilaksanakan sekarang ke atas semua yang disabitkan. 
“Proses itu dilakukan di kalangan tahanan berbeza tidak kira kesalahan apa yang disabitkan.” 

Katanya antara mereka yang mana sampel diambil adalah bekas presiden Israel, Moshe Katsav, menjalani hukuman penjara tujuh tahun atas kesalahan merogol, yang enggan memberi sampel secara sukarela. – AFP
'via Blog this'

No comments: