Pages

Friday, March 30, 2012

Doktor bantu CIA dipecat

Berita Harian Online | Doktor bantu CIA dipecat:
PESHAWAR: Pakistan memecat seorang pakar bedah kerajaan yang direkrut Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat (CIA) untuk membantu mengesan pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden. 

Dr Shakeel Afridi dipecat atas alasan melanggar disiplin oleh kerajaan wilayah barat laut, Khyber Pakhtunkhwa, lokasi Osama dibunuh dalam serbuan komando Amerika Syarikat (AS) Mei lalu yang dianggap memalukan Pakistan.
“Kerajaan negeri Pakhtunkhwa mengeluarkan notis pemecatan Dr Shakeel Afridi,” kata setiausaha kesihatan wilayah, Ashfaq Khan.

Seramai 17 lagi pegawai perubatan yang bekerja dalam program vaksin palsu ditubuhkan CIA dalam usaha mengesahkan Osama tinggal di bandar Abbottabad sudah pun dipecat, katanya lagi. 

Selain itu, seramai 15 pekerja kesihatan wanita dipecat Ogos tahun lalu dan seorang doktor wanita serta seorang pembantu koordinator diberhentikan pada 17 Mac, kata Ashfaq. 

Shakeel yang sudah berkhidmat sejak beberapa tahun sebagai pakat bedah kerajaan di daerah puak tanpa undang-undang, Khyber, kini berada dalam tahanan pihak berkuasa Pakistan. 

Pegawai Pakistan percaya Shakeel mungkin sudah mengetahui kehadiran Osama di Abbottabad dan berkongsi maklumat dengan perisikan AS. – AFP
'via Blog this'

No comments: