Pages

Monday, January 30, 2012

Harga minyak bakal melonjak

TEHERAN: Ketua Syarikat Minyak Kebangsaan Iran semalam berkata, harga petroleum mentah akan mencecah AS$120 (RM365) hingga RM150 (RM456) satu tong.

Kenyataan Ahmad Qalehbani itu dibuat ketika pegawai kerajaan bersedia membincangkan larangan penjualan minyak mentah ke negara Kesatuan Eropah (EU) sebagai tindak balas sekatan pertubuhan itu ke atas Iran.


Menurut Ahmad, Teheran juga akan mengembangkan kapasiti pengeluarannya untuk diproses di dalam negara berbanding menjual bahan penting itu ke pasaran antarabangsa.

EU mengumumkan sekatan ke atas minyak Iran minggu lalu dalam usaha menekan Teheran dalam program nuklear kontroversinya.


Sekatan itu akan dikuatkuasakan pada musim panas ini, tetapi Iran berkata, ia mungkin mengurangkan pengaliran minyak mentah ke Eropah lebih awal.


Menurut Iran, EU hanya menyumbang kepada 18 peratus daripada pengeluaran dan Teheran boleh mencari pelanggan baru.


Kata Teheran, larangan itu lebih menyukarkan Barat berbanding Iran, antaranya disebabkan peningkatan harga di pasaran.


Harga penanda aras bagi petroleum mentah AS pada Jumaat adalah AS$99.56 (RM302.76) satu tong Ahmad berkata, dunia akan melihat kenaikan harga petroleum pada masa depan.

“Iran boleh mendapatkan pelanggan baru untuk memasarkan minyaknya dalam jangka pendek, manakala bagi jangka panjang, kami akan mengembangkan kapasiti penapisan untuk menukar petroleum mentah menjadi produk lain,” katanya. - APhref="http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hargaminyakbakalmelonjak/Article/index_html">myMetro | Harga minyak bakal melonjak:

'via Blog this'

No comments: