Pages

Tuesday, January 10, 2012

AS gertak Teheran

WASHINGTON: Amerika Syarikat akan bertindak jika Iran cuba menutup laluan strategik Selat Hormuz di pintu masuk Teluk Parsi, kata Setiausaha Pertahanan negara itu, Leon Panetta, semalam.

Menganggap tindakan Iran itu sebagai “melampaui batas,” Panetta berkata AS tidak bertolak-ansur terhadap cubaan menutup laluan penting berkenaan.


“Itu satu lagi batasan penting dan AS akan bertindak balas,” katanya kepada stesen televisyen CBS, semalam.

Kenyataan itu disokong Ketua Tentera AS, Jeneral Martin Dempsey, yang mendakwa Iran berhajat menutup laluan yang mengangkut 20 peratus dagangan minyak dunia.


“Kami akan bertindak dan membuka semula selat itu,” katanya.


Panetta dan Dempsey dijemput menjadi tetamu program Face the Nation di stesen berkenaan.

Komen itu dibuat ekoran ancaman Teheran menutup laluan berkenaan jika Kesatuan Eropah mengenakan sekatan baru ke atas minyak Iran dalam usaha kempen Barat menekan negara terbabit menghentikan program nuklearnya.


Ketegangan kedua-dua negara menyebabkan harga minyak dunia meningkat lebih AS$100 setong awal minggu ini - sekali gus mencatat rekod tertinggi dalam tempoh lapan bulan.

Isu tindakan ke atas Iran juga ditimbulkan dalam kempen pemilihan calon Presiden AS, dengan kebanyakan ahli politik Republikan mendakwa Barack Obama terlalu berlembut dengan Teheran.


Kata Panetta, AS tidak yakin Iran aktif membangunkan senjata nuklear dan menegaskan kecenderungan Washington menyelesaikan isu itu secara diplomatik dan tekanan ekonomi.


Namun, dia tetap memberi amaran keras kepada Teheran.


“Saya fikir, Teheran perlu tahu bahawa jika mereka membangunkan senjata nuklear, mereka akan dihentikan,” katanya. - ReutersmyMetro | AS gertak Teheran:

'via Blog this'

No comments: