Pages

Saturday, December 10, 2011

Ulat bersarang dalam kepala

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:



PASUKAN pembedahan hospital mengeluarkan kira-kira 250 ekor ulat dari kepala Muhamad Faisal di Pekan Baru, Riau.


PEKAN BARU - Kebiasaannya kita sering melihat ulat di dalam buah yang sudah busuk atau dalam timbunan sampah.

Namun, lain pula kisah yang dialami oleh bayi berusia setahun lima bulan, Muhamad Faisal yang terpaksa menjalani beberapa pembedahan untuk membuang ulat misteri yang bersarang di dalam ubun-ubun kepalanya.

Ayahnya, Suyardi berkata, dia hanya mampu pasrah melihat keadaan anaknya yang menjalani pembedahan di Hospital Pekan Baru, Riau.

"Saya hanya mampu berserah ketika melihat lebih 200 ekor ulat dikeluarkan dari kepala Faisal.

"Pada mula, saya dan isteri berasa bimbang melihat ulat keluar dari kepala anak saya dan doktor mengesyaki dia mengalami penyakit busuk di bahagian ubun-ubun," katanya.

Menurut isterinya, Ngaini, anaknya itu sering jatuh sakit sejak dilahirkan dan tidak pernah minum susu ibu, menyebabkan berat bayinya menurun sehingga 5.3 kilogram.

"Setiap kali bangun tidur, saya melihat kepala Faisal berlubang dan berulat," katanya kepadaKompas.com

Pasukan pembedahan hospital berkenaan telah mengeluarkan lebih 250 ekor ulat dari kepala Faisal.

Suyardi berkata, kira-kira 200 ekor ulat dikeluarkan pada hari pertama, disusuli 20 ekor pada hari kedua dan 30 ekor pada hari ketiga.

"Setakat ini, selepas menjalani pembedahan, kepala anak saya tidak busuk lagi dan bahagian pembedahan sudah mulai kering," katanya. - AGENSI

No comments: