Pages

Saturday, December 17, 2011

112 negara iktiraf Palestin

myMetro | 112 negara iktiraf Palestin:

PARIS: Sekurang-kurangnya 112 negara di seluruh dunia sudah mengiktiraf Palestin dengan Iceland menjadi negara yang terbaru berbuat demikian, semalam.

Jumlah itu berdasarkan kiraan AFP. Bagaimanapun, angka yang diterbitkan oleh Pertubuhan Pembebasan Palestin menunjukkan 130 negara sudah mengiktirafnya.


Di Amerika Latin, Uruguay dan Peru menyertai negara lain yang mengiktiraf Palestin tahun ini, menjadikan 12 daripada 13 negara di rantau itu secara rasmi mengiktirafnya sebagai sebuah negara.

Di Amerika Tengah, negara Palestin diiktiraf oleh Cuba, Costa Rica, Nicaragua, Honduras dan Salvador.


Negara Arab juga mengiktiraf Palestin, khususnya Syria yang berbuat demikian Julai lalu.


Di Eropah, Iceland menjadi antara segelintir negara Eropah Barat dan anggota Nato yang mengambil langkah itu, menyertai Republik Czech, Hungary, Malta dan Poland.

Dalam pada itu, kira-kira 150 negara menjalinkan hubungan diplomatik dengan Palestin. Palestin ketika ini diberikan status ‘pemerhati’ di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Bagaimanapun, sejak September lalu, Presiden Mahmoud Abbas secara rasmi meminta badan dunia itu supaya memberikannya keanggotaan penuh.

Oktober lalu, Palestin diterima sebagai anggota penuh pertubuhan kebudayaan PBB (UNESCO), yang dianggap sebagai kemenangan diplomatik, walaupun ditentang oleh Amerika Syarikat dan Israel.


Awal minggu ini, Mahmoud menggesa Kesatuan Eropah menyokong usahanya untuk menjadikan Palestin anggota penuh PBB selepas benderanya dikibarkan di ibu pejabat UNESCO buat kali pertama. - AFP

No comments: