Pages

Saturday, November 19, 2011

Kos kahwin anak Susilo RM4.2 juta?



Edhie Ibas Baskoro dan tunangnya, Aliya Rajasa akan berkahwin minggu depan di Jakarta. - AGENSI


JAKARTA 18 Nov. - Majlis pernikahan anak Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, Edhie Ibas Baskoro dan Aliya Rajasa, anak kepada Menteri Ekonomi Indonesia, Hatta Rajasa didakwa bakal menelan kos sebanyak Rupiah 12 bilion (RM4.2 juta).

Kos pernikahan yang bakal diadakan pada 26 November ini didedahkan oleh pertubuhan bukan kerajaan, Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) seperti yang dilaporkan beberapa media tempatan.

"Ia merupakan satu hal yang ironi kerana ia perkahwinan mewah dua orang anak pemimpin negara yang hidup mereka bersandarkan kepada cukai yang dibayar oleh rakyat.

"Pada masa sama sebilangan besar masyarakat hidup dalam kemiskinan," kata penyelaras Bendera, Mustar Bona Ventura.

Menurut Mustar juga, kos pernikahan itu membolehkan kerajaan membina sekurang-kurangnya 120 buah pra-sekolah selain membantu meningkatkan taraf pendidikan 6,000 kanak-kanak setiap tahun.

Bendera yang merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan sebelum ini pernah mencetus kontroversi dengan menyiarkan senarai nama beberapa individu berpengaruh yang didakwa terlibat dalam skandal Bank Century.

Beberapa tokoh yang nama mereka disebut dalam senarai itu telah mengambil tindakan terhadap dua aktivis Bendera kerana memfitnah.

Menurut laporan, kedua-dua mempelai akan bersanding mengikut adat Jawa di hadapan kira-kira 3,600 tetamu jemputan dan akan turut dihiburkan oleh penyanyi Anggun. - Utusan

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: