Pages

Sunday, November 27, 2011

Banjir di empat negeri makin pulih



BEBERAPA penduduk membersihkan sampah sarap yang dihanyutkan air selepas banjir mulai surut di Kampung Permaisuri, Setiu semalam .


KOTA BHARU - Keadaan banjir semakin pulih apabila 2,329 mangsa kini masih berada di pusat pemindahan di empat buah negeri yang dilanda bencana tersebut semalam.

Menurut laman rasmi e-Banjir Kelantan, jumlah mangsa di negeri tersebut ialah 1,760 orang yang melibatkan tiga daerah iaitu Kota Bharu, Pasir Mas dan Tumpat berbanding 1,817 kelmarin di enam daerah.

Sehingga pukul 5 petang semalam paras air di Sungai Golok, Rantau Panjang masih mencatat paras bahaya tetapi menurun kepada 10.17 meter berbanding 10.24 meter kelmarin.

Laluan yang ditutup kepada semua kenderaan merangkumi Pohon Tanjung-Rantau Panjang (Jalan Lama) Kampung Siram, Jalan Rantau panjang-Panglima Bayu, Jalan Cabang Empat- Kampung Jambu, Tumpat dan Jalan Banggol Kulim Lokasi Dua.

Di Kuala Terengganu, hanya 561 mangsa masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan semalam berbanding 761 orang kelmarin.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negeri berkata, setakat pukul 5 petang, sebanyak 12 pusat pemindahan masih dibuka masing-masing tujuh di daerah Setiu, Kuala Terengganu (2), Marang (2) dan Hulu Terengganu (1).

Daerah Besut dan Kemaman telah pulih sepenuhnya apabila kesemua mangsa banjir telah dibenarkan pulang sejak kelmarin.

Dalam pada itu, lapan jalan raya yang ditutup semalam telah dibuka kepada semua kenderaan dengan hanya tiga laluan yang masih ditutup akibat dinaiki air.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

No comments: