Pages

Friday, October 28, 2011

Saif mahu serah diri




SAIF AL-ISLAM


DUBAI – Anak lelaki Muammar Gaddafi, Saif Al-Islam (gambar) mahu sebuah pesawat membawanya keluar dari gurun di selatan Libya supaya dia dapat menyerah diri kepada mahkamah jenayah perang di The Hague, Belanda, kata sumber Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) semalam.
Saif juga mahu pembabitan negara ketiga sama ada Algeria atau Tunisia dalam menjayakan misi tersebut.
“Dia mahu sebuah pesawat membawanya keluar dari Libya sebelum dihantar ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) di The Hague, Belanda,” kata sumber itu dalam satu wawancara telefon dari Libya.
Saif, 39, melarikan diri semasa bapanya maut seminggu lalu di tangan sekumpulan pejuang NTC.
Beberapa pegawai NTC memberitahu bahawa Saif kini bersedia untuk menyerah diri ke muka pengadilan seperti yang dilakukan oleh bekas ketua agensi perisikan Libya, Abdullah al-Senussi.
Kedua-duanya menjadi buruan ICC kerana melakukan jenayah kemanusiaan berhubung tindakan mereka dalam mengekang kebangkitan rakyat Libya pada Februari lalu.
Beberapa laporan bercanggah mengenai lokasi persembunyian Saif tersebar sejak dia hilang dari kubu kuat Gaddafi di Bani Walid, utara Libya dengan beberapa laporan menyatakan dia dan Senussi bersembunyi di Niger.
Namun, sumber NTC itu memberitahu, Saif masih berada di Libya.
Dia kini dilindungi seorang pemimpin puak Tuareg di kawasan gurun berhampiran sempadan Niger dan Algeria. – Reuters

No comments: